• Isover/

Dansk isoleringsfabrik er i verdenseliten, når det gælder energieffektivitet

Fremstilling af højeffektiv isolering kræver rigtig meget energi. Energi som både koster penge og tærer på miljøet. Isover i Vamdrup har gennem flere årtier arbejdet intenst på at nedbringe energiforbruget. I dag er fabrikken i verdenseliten blandt de mest energieffektive i verden.

Glasuld består hovedsaligt af glas. Produktionen af glas er forholdsvis energikrævende, da glasset produceres i en stor smelteovn og kræver temperaturer op til 1300 grader. Men ved at benytte genbrugsglas kan energiforbruget reduceres væsentligt.

75 % genbrugsglas

”Vi sparer mellem 10-20 % af energiforbruget ved at anvende genbrugsglas. Vores mål er at nå så stor en andel af genbrugsglas som muligt. Og i dag er vi oppe i nærheden af det maksimale med 75%.”, fortæller miljø-koordinator Bo Johansen fra Isover.

Den største udfordring er at finde leverandører, som kan levere rent glas. Bare et enkelt søm, en metalkapsel eller metaltråde i en bilrude betyder, at en hel container med genbrugsglas ikke kan bruges. Et lille metalstykke ødelægger nemlig den maskine, som benyttes til at fremstille isoleringen.

En benchmarking blandt alle fabrikker i den internationale Saint-Gobain koncern viser, at Isovers fabrik i Vamdrup ligger helt i top over fabrikker med den bedste energiudnyttelse og det laveste energiforbrug pr. produceret ton isolering.

”Vi konkurrerer og udveksler erfaringer indbyrdes i Saint-Gobain, for hele tiden at blive bedre til at spare på energien, og vi ligger i top her i Vamdrup. Derfor får vi også jævnligt besøg af vores kollegaer rundt omkring i verden, så de kan lære af vores erfaringer”, fortæller Fabrikschef Jesper Eeg Knudsen.

Pas på miljøet – det arbejder vi på

Livscyklusanalyser af byggematerialernes bæredygtighed fra ”vugge til grav” viser, at Isovers produkter ligger lunt i svinget. Den energi der benyttes til at producere produkterne betales tilbage på mindre end 6 måneder, når produktet er installeret i bygninger. Derefter er den en ren gevinst for miljøet.

Men også energiforbruget til transport udgør en væsentlig post i miljøregnskabet. ”Det betyder rigtig meget for miljøet, om der skal sendes 1 eller 2 lastvogne med isolering til et byggeri”, forklarer Bo Johansen, som også peger på, at den samlede transportafstand har betydning for det samlede miljøregnskab.

Isover gør også meget for at pakke isoleringen så den fylder og vejer mindst muligt, når den skal transporteres. Isovers produkter fylder i pakket form kun det halve af andre isoleringstyper på markedet. Den energimæssige konsekvens er bl.a., at transportenergien reduceres voldsomt.

Saint-Gobain Isover a/s udvikler, producerer og samarbejder med kunder om innovative og effektive isoleringsløsninger baseret på glasuld. Saint-Gobain Isover a/s er ledende på markedet, og de to fabrikker i Vamdrup sydvest for Kolding og i Billesholm, Sverige, er blandt de mest moderne i verden.

Tags: