Isover leverer isoleringsystem til modulbyggeri i Kina

Isover har udviklet ISOVER Plus Systemet, som giver en effektiv isolering og er let at montere udvendigt på de 48 fods containere, som er grundkonstruktionen i et nyt dansk modulbyggeri. I første omgang gælder det en udstilling om bæredygtigt byggeri i Kina.

Et dansk eksport-eventyr er måske på vej i Kina, når det danske prøvehus worldFlexhome udstilles i Wuxi lidt uden for Shanghai. Her skal den danske udgave af et billigt, fleksibelt og bæredygtigt boligbyggeri med ISOVER Plus System vise kinesiske byudviklere og investorer, at det passer perfekt ind i det 45.000 kvm store byudviklings-projekt. De kinesiske planlæggere forventer, at flere end en million kinesere de kommende år vil flytte ind i bydelen, som samtidig skal være pilotprojekt for bæredygtigt byggeri, der kan inspirere andre kinesiske byer.

Huset, som er et enfamilieshus i 1 ½ plan på 120 kvm, opfylder klasse 1-kravene i den internationale miljøbyggestandard Active House og lever op til de danske 2020-krav.

Isoleringen monteres direkte på stål

”Isover er blevet indbudt til at deltage i projektet, fordi vi har udviklet et facadeisoleringssystem, ISOVER Plus, som er velegnet til stålcontainere, samtidigt med at systemet opfylder de stillede energikrav,” siger udviklingschef Erling Jessen, Saint-Gobain Isover.

ISOVER Plus stolper er fremstillet af trykfast glasuld med en kant af træ, der måler 90 mm i bredden og 2400 mm i længden.

Systemet kan monteres med almindeligt håndværktøj, og stolperne kan skrues direkte på containeren.

”Da det er brugte containere, der genanvendes, kan der være slag og buler, som først skal rettes op, hvilket giver nogle udfordringer, som vi yderligere skal videreudvikle på,” fortsætter udviklingschefen.

Ved at anvende ISOVER Plus System opnår man et ubrudt isoleringslag med et absolut minimum af varmetab og kuldebroer.

Systemet bruges i dag både ved renoveringer og nybyggerier.

Wuxi projektet

Projektet begyndte på Teknologisk Institut for to år siden, hvor selskaberne bag det såkaldte worldFlexhome fandt sammen og indledte samarbejde med mere end 20 danske partnere, blandt dem store koncerner som Danfoss, Velux og Saint-Gobain Isover.

worldFLEXhome er et dansk konsortium, som udvikler modulære boliger til afsætning internationalt. Udgangspunktet er at udvikle kosteffektive, fleksible og ikke mindst bæredygtige boliger med et godt indeklima.

”Der er mange byggerier, hvor man anvender containere, især i USA. Dette projekt er helt anderledes og nyskabende, fordi vi genanvender udfasede containere og derudover bruger avancerede energiløsninger for at optimere energiforbruget, ” siger Erling Jessen og henviser til brug af fleksible klimaskærme og solenergi.

I øvrigt er det tanken, at containerne leveres på byggepladsen med isoleringen og alle andre byggematerialer inden i.

Saint-Gobain Isover a/s er ledende på markedet, og fabrikken i Vamdrup sydvest for Kolding, er blandt de mest moderne i verden.

Tags: