Ny CE-mærkning på teknisk isolering

Den 1. august 2012 trådte den nye CE-mærkning af teknisk isolering i kraft. Det betyder, at producenterne fremover skal CE-mærke isoleringsprodukter til teknisk isolering efter en harmoniseret europæisk produktstandard. Isover ser med tilfredshed på CE-mærkningen.

”CE-mærkningen beskriver nøje, hvad der skal og kan deklareres. Både CE-mærket og deklarationer fremgår af etiketten på Isovers produkter og det betyder samtidig, at kunden umiddelbart kan læse hvilke egenskaber produkterne har,” siger udviklingsingeniør Hanne Antonsen, Saint-Gobain Isover. Hun har siden år 2000 har arbejdet med CE-mærkning i virksomheden.

Isover har i flere år, før de nye regler trådte i kraft, haft en 3. parts kontrol inden for teknisk isolering, blandt andet med kontrol af varmeledningsevnen og Lambda-kurven på produkterne.

”Med den nye CE-mærkning har vi nu mulighed for at deklarere flere egenskaber til gavn for kunden, ” siger Hanne Antonsen.

Grundig kontrol

På Isovers fabrik i Vamdrup foretager medarbejderne flere gange dagligt egenkontrol af produkterne. Her tjekkes de enkelte isoleringsprodukter for en lang række egenskaber, som er nøje beskrevet i produktstandarden, mens virksomhedens eksterne bureau, BVC, overvåger produktionen to gange om året og udtager prøver til kontrolmålinger en gang om året.

Med CE-mærket garanterer Isover for, at produktet er fremstillet i overensstemmelse med de fælleseuropæiske krav til sikkerhed, sundhed og miljø.

Indførelsen af den harmoniserede europæiske produktstandard giver et mere gennemsigtigt marked og fri bevægelighed over grænserne i EU. Producenterne skal fremover CE-mærke isoleringsprodukter til teknisk isolering. For Isovers produkter hedder produktstandarden DS EN 14303.

Saint-Gobain Isover a/s er ledende på markedet, og fabrikken i Vamdrup sydvest for Kolding, er blandt de mest moderne i verden.