GSER-rapport rangerer Tel Aviv som 5. bedste globale startup-økosystem

Den nyudgivne Global Startup Ecosystem Report for 2023 rangerer Tel Aviv som 5. bedste globale startup-økosystem, hvilket er to pladser højere end i 2022. Den førende rapport om nystartede virksomheder og økonomisk vækst slog også fast, at værdien af det overordnede økosystem var vokset med 100 % til 235 mia. USD.

Global Startup Ecosystem Report (GSER), som udgives af Startup Genome og the Global Entrepreneurship Network, er den førende rapport om nystartede virksomheder og økonomisk vækst, og dette års udgave blev udgivet den 15. juni på The Next Web Conference i Amsterdam. Rapporten rangerer Tel Aviv som 5. bedste globale startup-økosystem, hvilken er en forbedring på to pladser i forhold til sidste års placering. Byen overgår dermed Beijing og Boston, men ligger stadig efter Silicon Valley på førstepladsen, London og New York på en delt andenplads og Los Angeles på fjerdepladsen.

- Dette er en ekstraordinær præstation for Tel Aviv-Yafo. At byen ligger blandt de fem bedst rangerede er et endegyldigt bevis på, at friheden til at tænke og være kreativ, sammen med værdier såsom diversitet og liberalisme, skaber grundlaget for en blomstrende og succesrig tech-industri. Tel Aviv-Yafo vil fortsætte med at opretholde disse værdier, og tilbyder værktøjer, hjælp og støtte til iværksættere og high-tech-virksomheder, der opererer i byen. Det vil fortsat være et hjem og centrum for tech-virksomheder i Israel, siger Ron Huldai, borgmester i Tel Aviv-Yafo.

Økosystemets værdi er en målestok for økonomisk påvirkning, når den beregnes ud fra salgsværdi og værdiansættelsen af nystartede virksomheder. Økosystemets værdi i Tel Aviv i perioden fra 1. juli 2020 til 31. december 2022 var på 234.883.000.000 UDS, hvilket er en stigning på 100 % sammenlignet med perioden fra 1. juli 2019 til 31. december 2021. Byen rangerede blandt top-10 inden for globale økosystemer, når man ser på finansiering og præstation, top-15 inden for talent og erfaring, top-25 inden for viden og top-40 inden for værdiansættelse – mens byen ligger på en førsteplads blandt MENA-regionens økosystemer i alle ovennævnte kategorier.

GSER 2023 rangerer top-30 og 10 andenpladser inden for globale økosystemer og inkluderer en top-100-rangering for spirende økosystemer. Det fremhæver også iværksætterfællesskaber fra et regionalt perspektiv, hvor økosystemer i Afrika, Asien, Europa, Latinamerika, MENA, Nordamerika og Oceanien rangeres for sig. Det understøttes af verdens mest omfattende og kvalitetsstyrede datasæt over startup-økosystemer, kvalificeret af data om 3,5 millioner nystartede virksomheder på tværs af mere end 290 globale økosystemer. Rapporten giver overbevisende ny indsigt og dybdegående kendskab til tendenser inden for startups i hele verden med bidrag fra eksperter og lokale nøglespillere.

Læs hele rapporten her: https://startupgenome.com/report/gser2023

For yderligere information og flere billeder, kontakt venligst:
Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries

Om Israelske Stats Turistbueau
Den Israelske Stats Turistbureau har til opgave at fremme turismen fra Norden til Israel ved at markedsføre landet som destination og formidle turistinformationer til offentligheden. Den Israelske Stats Turistbureau arbejder direkte under turistministeriet i Israel.

Tags:

Hurtige fakta

Tweet dette

Citater

Dette er en ekstraordinær præstation for Tel Aviv-Yafo. At byen ligger blandt de fem bedst rangerede er et endegyldigt bevis på, at friheden til at tænke og være kreativ, sammen med værdier såsom diversitet og liberalisme, skaber grundlaget for en blomstrende og succesrig tech-industri. Tel Aviv-Yafo vil fortsætte med at opretholde disse værdier, og tilbyder værktøjer, hjælp og støtte til iværksættere og high-tech-virksomheder, der opererer i byen. Det vil fortsat være et hjem og centrum for tech-virksomheder i Israel.
Ron Huldai, borgmester i Tel Aviv-Yafo