Tel Aviv bliver verdens første by, der indfører strengere regler for elektriske scootere

Tel Aviv-Yafo kommune har udstedt nye regler for udlejere af el-løbehjul for at øge fodgængernes og brugernes sikkerhed. De nye regler omfatter blandt andet krav om, at el-løbehjulene skal udstyres med hjelme og nummerplader, brugte batterier skal genvindes, løbehjulenes hastighed skal sænkes i visse områder, og at brugen av el-løbehjul skal forbydes inden for nogle begrænsede områder. Reglerne, der håndhæves at Tel Aviv-Yafo kommune, er de første af slagsen og skal fungere som et forbillede for andre kommuner verden over, der oplever lignende problemer.

I august 2019 lancerede kommunen et pilotprojekt, som skulle regulere de virksomheder, der lejede el-løbehjul ud i byen. Der er blevet opstillet en række betingelser og restriktioner for disse virksomheder, hvis de skal have tilladelse til at drive udlejningsvirksomhed i byen, og de skal sikre tilgængelighed i hele byen. En virksomhed må heller ikke tilbyde mere end 2.500 løbehjul, disse må kun parkeres i angivne områder, der skal fremgå af virksomhedernes apps, virksomhederne skal forhindre, at løbehjulene bruges af mindreårige, de skal oprette og aktivere et service-callcenter samt forbyde brugen af løbehjulenes advarselssignaler om natten.

Når vi vender blikket mod 2020, så har kommunen besluttet at fortsætte med pilotprojektet og udvide det med yderligere betingelser og restriktioner med henblik på at øge sikkerheden på vejene og opretholde lov og orden i det offentlige rum i fremtiden.

”Jeg er stolt over, at Tel Aviv vil være den første by i verden, der kræver, at byens elektriske motorer er udstyret med registreringsplader og hjelme. Vi ser dette som en fantastisk udvikling, når det gælder at levere høj sikkerhed til vores borgere såvel som øget turisme. For mig, der repræsenterer Israel i de nordiske lande, tror jeg, det vil blive værdsat af de nordiske rejsende og håber, at mange andre lande vil følge vores eksempel med hensyn til trafiksikkerhed” siger Nira Fisher, direktør for den israelske statslige turistkontor i Norden.

For yderligere information, besøg: https://visit.tel-aviv.gov.il/move/in-tel-aviv

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Frida Käck, SpoilConcept Communication
E-post: frida.kaeck@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)734 12 21 31

Den Israelske Stats Turistbureau har til opgave at markedsføre Israel som destination i Norden og Baltikum samt at formidle turistinformationer til offentligheden i disse lande. Den Israelske Stats Turistbureau arbejder direkte under turistministeriet i Israel. Sammenlagt findes der 18 turistbureauer rundt om i verden, som arbejder med at fremme turismen i Israel.

Oplev det unikke Israel – Besøg Tel Aviv, party og badebyen ved Middelhavet, som aldrig sover  Spadsér rundt i fascinerende Jerusalem med dens tre verdensreligioner – Flyd i det sunde Døde Hav  Svøm med delfiner og snorkle i Det Røde Havs koralrev ved Eilat  Gå i Jesus fodspor i Det Hellige Land  Vandre i Galilæa med områdets forbløffende natur.

Læs mere på www.goisrael.dk

Hurtige fakta