Tu B’Shevat – over 240 millioner træer er blevet plantet i Israel

Tu B’Shevat er de jødiske træers nytår, og det har til formål at fremhæve træernes vigtige rolle i økosystemet og arbejde for en grønnere planet. Siden 1901 er der blevet plantet mere end 240 millioner træer i Israel af KKL-JNF, verdens ældste miljøorganisation, hvilket tyder på, at Tu B’Shevat er et vigtigt initiativ, som bidrager til skovens styrkelse og fortsatte vækst.

Den 10. februar 2020 fejres højtiden Tu B’Shevat i Israel, hvilket er et af landets fire nytår og oversættes til de israelske træers nytårsaften. I forbindelse med Tu B’Shevat spiser jøder store mængder frugt, der har en tydelig israelsk kobling, fx vindruer, figner, granatæbler, oliven og dadler. Ifølge traditionen skal jøder også spise en ny sæsonfrugt hvert år, en frugt, der kun fortæres i forbindelse med Tu B’Shevat og aldrig i løbet af resten af året.

I begyndelsen af 1970’erne blev der udgivet litteratur om jødernes opfattelse af ”Adam-adamah”, der kan oversættes til forholdet mellem menneske og natur. Den nye tekniks indtog forandrede samfundet med et stigende forbrug og mindre fokus på miljøet, hvilket bekymrede befolkningen. Tu B’Shevat er et resultat af denne bekymring – en årlig tradition, der opmuntrer befolkningen til at plante et træ eller donere penge til beplantningsorganisationer for en grønnere tilværelse og en mere bæredygtig planet. Traditionen symboliserer også et stærkt bånd mellem menneskets åndelige jeg og planeten – ved at plante et træ i jorden med sinde egne hænder skabes der et tæt bånd til Moder Jord, der er noget, som bør bestå for evigt.

En organisation, der har været aktiv i arbejdet med at plante træer siden 1901, er KKL-JNF, Keren Kayemeth LeIstrael – Jewish National Found, som har plantet over 240 millioner træer i Israel. De har for nylig opført et beplantningscenter i Tzora-skoven, som i stor udstrækning blev ødelagt i den skæbnesvangre brand, der brød ud i august 2015. Dermed er Tu B’Shevat et fantastisk initiativ, der hjælper skoven med at komme til kræfter og bidrage til fortsat vækst.

For yderligere information:

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Frida Käck, SpoilConcept Communication
E-post: frida.kaeck@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)734 12 21 31

Den Israelske Stats Turistbureau har til opgave at markedsføre Israel som destination i Norden og Baltikum samt at formidle turistinformationer til offentligheden i disse lande. Den Israelske Stats Turistbureau arbejder direkte under turistministeriet i Israel. Sammenlagt findes der 18 turistbureauer rundt om i verden, som arbejder med at fremme turismen i Israel.

Oplev det unikke Israel – Besøg Tel Aviv, party og badebyen ved Middelhavet, som aldrig sover  Spadsér rundt i fascinerende Jerusalem med dens tre verdensreligioner – Flyd i det sunde Døde Hav  Svøm med delfiner og snorkle i Det Røde Havs koralrev ved Eilat  Gå i Jesus fodspor i Det Hellige Land  Vandre i Galilæa med områdets forbløffende natur.

Læs mere på www.goisrael.dk

Hurtige fakta