Turismen sætter rekord i Israel

Det internationale konsulentfirma HVS har netop præsenteret den årlige rapport Trends and opportunities: Israel Hotel Market Overview 2019, der viser, at bookinger på de israelske hoteller nåede nye rekordniveauer. Samtidig foretager landet store investeringer i turismen, og nye hoteller vil i den nærmeste fremtid resultere i 10.000 nye hotelværelser.

Turistsektoren steg betydeligt i 2018 i Israel, hvor 4,1 millioner turister besøgte landet, hvilket er en stigning på 14 % i forhold til forrige år, der også var et rekordår. Stigningen kan forklares med en stor vækst af direkte flyruter til Israel, samt forskellige aktiviteter i forbindelse med 70-året for staten Israels grundlæggelse, som tiltrak mange turister.

I de seneste ti år er andelen af nordiske turister steget som følger:

Turister fra Finland: + 40 %

Turister fra Sverige: + 93 %

Turister fra Danmark: + 44 %

- Vi har opfordret investorerne til at åbne hoteller og andre turistattraktioner. At tiltrække investorer til denne sektor for at udvikle turismen har været et af vores vigtigste fokusområder i de seneste år, fortæller Nira Fisher, direktør for det israelske Turismeministerie (IGTO) i Norden.

Den største stigning af overnatninger er målt i Jerusalem, og viser en stigning på 10 %, og i Tel Aviv er antallet af overnætter steget med 7,2 %. Desuden viser rapporten en stor stigning i den samlede efterspørgsel af overnatninger, mens efterspørgslen på hotelværelser viste en stigning på 2,9 %. Dette forklares i rapporter af store statsfinansierede investeringer i turistindustrien for at styrke investeringerne i hotelbranchen og nybyggeri.

Senest er der åbnet 13 nye hoteller i Israel og yderligere 50 hoteller vil åbne i den nærmeste fremtid, hvilket tilsammen giver 10.000 nye hotelværelser.

- Der kommer løbende flere nye hoteller og overnatningsmuligheder for turister i Tel Aviv og Jerusalem, som svar på den store efterspørgsel fra de nordiske lande. I de seneste 18 måneder har vi oplevet flere turister, der planlægger en rejse til Tel Aviv, og de turister, der allerede har været der, beskriver rejsen som "once in a lifetime". Prognosen for 2019 ser ud til at blive endnu et rekordår for turismen i Israel,fortæller Nira Fisher.

Stigningen af turister fra de nordiske lande i Israel i 2018 var som følger:

Finland: + 12 %

Sverige:  + 21 %

Danmark: + 17 %

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: +46 (0)739 82 34 00

Den Israelske Stats Turistbureau har til opgave at markedsføre Israel som destination i Norden og Baltikum samt at formidle turistinformationer til offentligheden i disse lande. Den Israelske Stats Turistbureau arbejder direkte under turistministeriet i Israel. Sammenlagt findes der 18 turistbureauer rundt om i verden, som arbejder med at fremme turismen i Israel.

Oplev det unikke Israel – Besøg Tel Aviv, party og badebyen ved Middelhavet, som aldrig sover  Spadsér rundt i fascinerende Jerusalem med dens tre verdensreligioner – Flyd i det sunde Døde Hav  Svøm med delfiner og snorkle i Det Røde Havs koralrev ved Eilat  Gå i Jesus fodspor i Det Hellige Land  Vandre i Galilæa med områdets forbløffende natur.

Læs mere på www.goisrael.dk

Tags: