Kunderne fravælger socialt ansvarlige leverandører!

Report this content

Medarbejderne vælger socialt ansvarlige virksomheder, mens arkitekter og bygherrer vælger det fra og kun kigger pris. Sådan lyder paradokset, når emnet ’samfundsansvar’ drøftes blandt nogle af Danmarks bedste møbelsnedkere.

Når det gælder arbejdspladser og medarbejdertilfredshed, er samfundsansvar en god investering. Dansk og norsk forskning viser, at medarbejdernes tilknytning til arbejdspladsen bliver stærkere, og derfor engagerer de sig mere i deres opgaver.

Men når virksomhederne og deres rådgivere vælger leverandører, ser det ud som om, at socialt ansvar (CSR), uddannelse og integration har den stik modsatte virkning.

”Vi oplever dagligt, at store inventarprojekter udbydes og gives til virksomheder, som på ingen måde bidrager til fællesskabet. Bygherrerne og deres rådgivere har blikket stift rettet mod en marginal prisbesparelse, og så kan samfundsansvarligheden godt pakke sammen”, siger snedkermester Steen Jönsson fra Jönsson Inventar i Herlev.

Det vækker stor undren blandt medarbejderne i virksomheden. Især fordi vi i Danmark har samfundsansvarlighed som en del af hverdagen. Der er fokus på integration af de mange flygtninge, som kommer til landet, men også flexjob, uddannelse af unge, ordnede og sikre arbejdsmiljøforhold og genbrug er på dagsordenen.

Helt til grin

”Derfor føler vi os helt til grin, når vi kan se, at de leverandører, som virksomhederne eller deres rådgiver vælger, ikke har egenproduktion og derfor ikke tager ansvar for at uddanne fremtidens medarbejdere ved beskæftigelse af lærlinge eller på anden måde bidrager til fællesskabet”, siger Steen Jönsson.

Snedkermestren mener, at det burde være sådan, at man kun udbyder opgaver blandt leverandører, som arbejder målrettet med forskellige elementer af vores fælles ansvar for samfundet. En af de virksomheder, som har en fokuseret og målrettet strategi for samfundsansvar, er Novo Nordisk, som kræver af sine leverandører, at de skal antage 1 ekstra lærling for at komme i betragtning som leverandør.

”Det er den rette holdning. Det kræver noget af os alle at få et samfund til at fungere”, siger Steen Jönsson, som også mener, at emner som forsvarlige produktionsmetoder, uddannelse og ansvar for lokalområdet, hvor virksomheden har til huse, har stor betydning.

Det nationale og virksomhedsrettede fokus på social ansvarlighed er placeret i Erhvervsstyrelsen, netop fordi Danmark anser, at det er med til at styrke virksomhedernes konkurrenceevne. Det er altså ikke kun snedkermester Steen Jönsson, som er overbevidst om, at CSR og egenproduktion med mulighed for uddannelse er en god forretning for Danmark.

Mangfoldighed er et must

Jönsson Inventar beskæftiger 30 medarbejdere og arbejder med integration af flygtninge og beskæftiger også medarbejdere, der har nedsat arbejdsevne. Der er en lang tradition for uddannelse, og mere end 250 lærlinge har gennem tiden stået i lære i Herlevvirksomheden.

”Egenproduktion er helt afgørende for at uddanne de unge og fastholde begejstringen, som er grundlaget for, at dansk møbeldesign også i fremtiden er anerkendt overalt i verden”, understreger Steen Jönsson, som for øjeblikket beskæftiger 8 lærlinge med møbelsnedkeri.

”Det har naturligvis en pris, men det skaber en arbejdsplads med stor rummelighed og en arbejdsplads, som afspejler det samfund, vi alle er en del af. Med forskelligheden i kultur, alder og erfaring kommer der også en mangfoldighed af input og nye ideer, som er med til at holde os skarpe og innovative”, fortæller snedkermesteren.

Yderligere information:
Steen Jönsson, snedkermester
saj@jonsson-inventar.dk
Tel.: 45 4073 6208

Igennem fire generationer har familievirksomheden Jönsson Inventar leveret high end-inventar til en bred vifte af nordiske erhvervsvirksomheder. Det er passionen for håndlavede snedkerløsninger produceret i materialer af højeste kvalitet, som driver værket.

Stort materialekendskab og håndværksmæssige viden gør Jönsson Inventar i stand til at producere inventar, der kan holde til at blive brugt, samtidig med at virksomheden indfrier kundens ønsker til funktion og designudtryk. Jönsson Inventar yder rådgivning og sparring gennem hele produktionsprocessen, lige fra de første tanker og skitser til alt er monteret og færdigt.

Tags: