Lars Larsen forlænger historisk langt sponsorat

Danmarks vel nok ældste sponsorat, den 20 år gamle aftale mellem JYSK og Dansk Handicap Idræts-Forbund, er netop blevet forlænget. Lars Larsen har underskrevet en ny fireårig kontrakt – med aftalen følger fire millioner kroner.

Lars Larsen og JYSK har netop forlænget den sponsoraftale med Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF), som så dagens lys første gang i 1989. Dermed er sponsoratet sandsynligvis Danmarks ældste sportssponsorat og fortsat i fuld vigør. Med aftalen følger fire millioner kroner, der skal bidrage til at udvikle handicappens eliteidræt. Derudover kommer en årlig støtte på minimum 200.000 kroner fra virksomheden Kiwi Vending Group, der samler penge ind til handicapidrætten via salg fra automater i JYSKs butikker. ”Samarbejdet med DHIF bygger på nogle stærke fælles værdier. Vi er stolte over at sponsorere de sportsfolk, der høster flest olympiske medaljer i Danmark, og vi glæder os til at følge de seriøse og professionelle eliteidrætsudøvere i årene fremover,” siger JYSK-ejer Lars Larsen. Hos DHIF, som er et specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund, siger næstformand John Petersson: ”Vi glæder os over den økonomiske håndsrækning fra JYSK, som kommer i en tid, hvor dansk idræt er hårdt ramt. Samtidig synes jeg det er fantastisk, at vi efter så mange år stadig kan gå hånd i hånd med JYSK og dele hver en vunden medalje med dem.” Nå sit mål John Petersson, der selv er tidligere elitesvømmer og seksdobbelt paralympisk guldvinder fra 1984-2000 siger desuden, at samarbejdet mellem JYSK og DHIF giver perfekt mening, da også eliteidrætsudøvere har brug for rollemodeller. Og i JYSK har DHIF fundet en god rollemodel, fortæller John Petersson. ”Virksomheden har nemlig demonstreret, at hvis man sætter sig et mål og fokuseret går efter at nå det, så kan alting i virkeligheden ske. Således også når man som idrætsudøver går efter guldet.” Samarbejdet mellem JYSK og DHIF rækker længere end til sponsoraftalen. Lotteriindsamlinger i kædens butikker og lokal støtte i de enkelte idrætsklubber er også en del af samarbejdet. Og for JYSK rækker samarbejdet længere end til landegrænsen. Gennem årene har interessen for handicapidræt bredt sig til andre lande, hvor JYSK har butikker. ”Vi støtter eliten inden for handicapidræt, fordi idrætsudøverne er dygtige og viljefaste ud over alle grænser. Ikke fordi de mangler en arm eller et ben. Derfor har vi som en internationalt opererende virksomhed valgt at samle vores sponsorkroner om handicapidræt – både i og uden for Danmark,” siger Lars Larsen. JYSK er i dag hovedsponsor for forbundene for handicapidræt i Danmark, Norge og Sverige, og JYSK Franchise støtter handicapidræt i Canada, Litauen, Letland og Estland samt på Island og Færøerne.