Mursten er arkitekternes Rolls Royce

Murstensbyggeri er eksklusivt. Undersøgelser viser, at 2 ud af 3 skandinaviske arkitekter foretrækker at bo i murede teglhuse. Det gavner både indeklima, miljø og pengepung at følge arkitekternes eksempel.

Mursten har i flere hundrede år været et eksklusivt byggemateriale. Undersøgelser fra Lunds Tekniske Højskole viser, at hele 60 % af arkitekterne foretrækker selv at bo i murede teglhuse. Det skyldes blandt andet tegls holdbarhed og lille behov for vedligeholdelse.

En palet af attraktive egenskaber
En levetid på mere end 100 år, stor brandsikkerhed og næsten intet behov for vedligehold er væsentlige faktorer til tegls popularitet. Tegl skaber samtidig et godt indeklima, fordi stenene sikrer god varmeregulering og hjælper til at reducere og regulere luftfugtigheden, så fugt og skimmelsvamp ikke trives. Derudover har tegl en lyddæmpende effekt, hvilket især kan være godt til boligbyggeri i byerne.

På den miljømæssige side udmærker tegl sig ved at være et 100 % naturmateriale, der ikke indeholder giftige stoffer og let kan genanvendes eller deponeres uden at skade miljøet. Lang holdbarhed, lave omkostninger til varme og næsten ingen udgifter til vedligehold gør teglhuse til en god investering.

At bo i teglhuse er som at køre i Rolls Royce
Direktør for Kalk- og Teglværksforeningen, Tommy Bisgaard, forstår udmærket tegls popularitet hos arkitekterne: ”Tegl er ganske enkelt byggematerialernes Rolls Royce: Design, materialekvalitet og komfort går op i en højere enhed. Samtidig er tegl er en god investering, der aldrig går af mode.”