Sydlandske terrasser er populære i Norden

Sydens sol og en kølig drink på terrassen er hvad mange nordboere sukker efter. Få din egen terrasse og forlæng ferien og de sydlandske minder.

Terrasser med sydlandske sten er smukke, og med teglsten i gyldne nuancer kan sydens kunst sagtens gøres efter. Med teglsten er du sikker på at få en slidsikker terrasse der overlever skandinaviske temperaturer, og samtidig får du et strejf af sydlandsk stemning

Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og Teglværksforeningen får mange forespørgsler fra danskere der vil anlægge en terrasse som dén de netop har set på ferien. En terrasse der vækker ferieminder, og samtidig skiller sig ud fra mængden.

Han forklarer, at belægningsklinker i tegl findes i mange farver og variationer, så med sten i sandfarvede, gyldne, gule, rødlige eller sorte farver kan den sydlandske stemning sagtens lande på den hjemlige terrasse.

Teglstenene kan kombineres på kryds og tværs, så de virker meget iøjnefaldende, eller de kan anlægges mere afdæmpet og traditionelt. For at skabe ekstra detaljer kan der anvendes en kombination af små og store teglsten for at skabe et smukt og anderledes udseende til terrassen.

Mursten og tegl har også en række fysiske fordele. De er lavet af naturens egne materialer og derfor farveægte. De er også lavet af uorganiske materialer, der vanskeliggør biologisk vækst og sikrer at stenene farvebestandige.

En terrasse i tegl er i høj grad en investering i fremtiden i forhold til en terrasse i træ. Hårdtbrændte teglsten kan tåle fugt og frost, og holder i mange år. Tommy Bisgaard fortæller, hvordan klimaforandringerne også spiller ind på valg af materiale til terrassen. ”Typisk er en terrasse en forlængelse af huset, og med udsigten til øgede vandmængder i de kommende år, er det vigtigt at vælge materialer der tåler fugt.”

Tips

Stenene kan også lægges i mønstre, der understøtter den plads eller det rum der skal etableres.

-       Små enheder gør et rum større.

-       Store enheder får det samme areal til at virke mindre.

-       Lægges sten eller tegl på langs af arealet vil det virke længere og smallere.

-       Et mønster på tværs gør fladen kortere og bredere.

-       Fliser og belægning af f.eks. beton, er billige, men de har typisk ingen charme og skal repareres eller udskiftes efter 30-40 år.

-       Belægninger i sten og tegl er måske nok lidt dyrere – men de holder op mod 100 år og har sjæl og charme fra dag 1.

-       Belægningsklinker er hårdtbrændte teglsten, som optager en mindre mængde vand og som derfor tåler frost ekstra godt. Det er de optimale sten til pladser, terrasser og stier. Belægningsklinkerne tåler saltning i vintermånederne, og det er en stor fordel i på pladser, indkørslen og indgangen til huset.