Tager husets driftsomkostninger livet af din økonomi?

Det kan blive dyrt at forelske sig i det forkerte hus. Mange husejere oplever, at husets driftsomkostninger tager livet af deres privatøkonomi, imens naboen måske får nyt køkken i deres energivenlige bolig.

”Kompromis med prisen her og nu kan betyde store kompromiser i fremtiden, når huset kræver mere vedligeholdelse end beregnet”, siger Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og teglværksforeningen og Bygitegl.dk.

Prioriter kvalitetsmaterialer
Før huskøbet kan det derfor være fornuftigt at undersøge husets energiforbrug, og hvor meget vedligeholdelse huset kræver. Husets driftsomkostninger afhænger meget af, hvilke materialer der er brugt, og om det f.eks. er et typehus af den skrabede model eller et arkitekttegnet hus med klassiske materialer som mursten og tegl.

Tommy Bisgaard forklarer: ”Det er vigtigt at prioritere et hus bygget i kvalitetsmaterialer. Et kvalitetstegltag skal for eksempel holde i mindst 80 år, og alt andet lige bevarer det også husets samlede værdi, når taget minimerer risikoen for skader på huset”.

Boligkøbere er i syv sind
Det kan være svært at indrømme, at man er i syv sind omkring drømmehusets driftsomkostninger, men Tommy Bisgaard fortæller, at en lang række faktorer gør det vanskeligt for huskøbere at gennemskue, hvad det reelt koster at bo i et bestemt hus:

”Potentielle huskøbere spørger måske i banken, hvor meget de bør lægge fra til vedligeholdelse hver måned. Ofte ender de dog med at være usikre på, om det stemmer overens med det hus, som de har udset sig.” Tommy Bisgaard pointerer, at driftsomkostningerne i huset kommer an på de anvendte materialer: ”Mange husejere bor jo årevis i en murstensvilla uden de store vedligeholdelsesudgifter, imens andre bor i nybyggeri, hvor manglende vedligeholdelse får husets værdi til at falde markant”.

Glem ikke varmeregningen
Et hus i mursten og tegl er for mange en solid investering, da der næsten intet vedligehold er. Murstenene holder på varmen, så der fx om sommeren ikke er behov for køling eller opvarmning. Det er med til om vinteren at reducere varmeregningen, hvilket kan tælle med i overvejelserne, når drømmehuset skal udpeges.

5 gode råd, når du ser på boligens driftsomkostninger:

1.     Sammenlign levetiden på de materialer, som indgår i husets facader

2.     Undersøg hvor meget vedligehold husets facader kræver, og hvad det koster

3.     Sammenlign levetiden på de materialer, som indgår i taget

4.     Undersøg hvor meget vedligehold dit tag kræver, og hvad det koster

5.     Undersøg om det er muligt at få ”reservedele” til dit hus. Du bør vælge materialer, som du også kan få om 20 år, eller hvis fx stormen har skadet en del af dit tag

Læs mere om mulighederne med tegl på www.bygitegl.dk