Video afslører murerfagets gåder

I en række gratis og frit tilgængelige videoer får man vejledning i, hvordan murværk skal udføres, når det skal gøres rigtigt.

”TV er fyldt med boligprogrammer, som fanger seernes interesse. Udsendelser som ”Bonderøven” pirrer til danskernes virketrang og lysten til at gøre tingene selv. Mange tager inspirationen til sig og går i gang. Vi kan se det fordi, der på teglbranchens hjemmeside www.bygitegl.dk ofte stilles spørgsmål omkring valg af materialer, udførsel af murværk og vedligehold af murstenshuset”, fortæller Tommy Bisgaard, direktør i Kalk og Teglværksforeningen.

På tv-skærmen forvandles huset, haven renoveres, eller boligens facade friskes op. I løbet af udsendelsens 45 minutter ser det nemt og hurtigt ud, men hvordan gør man egentlig i virkeligheden, når man står med opgaven selv, eller når man skal forklare fagmanden, hvad det er, man ønsker.

”Når det gælder murværk, er det vigtigt at vide, hvordan man gør. Når først muren står der, er den jo ikke lige til at lave om, hvis man ikke er helt tilfreds med resultatet”, forklarer Tommy Bisgaard.

”Vi har udarbejdet en række videosekvenser, som viser, hvordan man murer en væg op, pudser facaden, fuger og reparerer forskellige dele af dit murværk. Der findes også film, som hjælper med at træffe de rigtige materialevalg. De er alle tilgængelige på Youtube og på www.bygitegl.dk, hvor der findes et samlet videobibliotek”, siger Tommy Bisgaard.

Har man behov for mere teknisk viden, findes den på www.mur-tag.dk, hvor man også kan finde lærebøger, lovgivning, normer og regler mv.