Klik Brother penge til natur- og miljø-projekter

Brother har stor succes med sit Brother Earth-program, der er med til at manifestere Brother’s status som Danmarks mest miljørigtige printerleverandør

God miljøbevidsthed hos printere er ikke kun et lavt strømforbrug, besparelser på papirmængden og genbrug af blækpatroner og tonere. Hos Brother er det også sponsering af en række vigtige natur- og miljøprojekter verden over.

Brother har nu i snart to år kørt et omfattende Brother Earth-program, hvor alle interesserede bogstavelig talt kan klikke penge til et godt formål. Man skal blot vælge ét af 10 Brother Earth projekter, klikke på det, og så donerer Brother et beløb til formålet for hvert klik.

I øjeblikket sponserer Brother følgende 10 projekter: Beskyttelse af Amazon regnskoven i Peru, træplantning i Canada, beskyttelse af mangrover i Thailand, skovplantning i tidligere stenbrud i England, støtte til Arbor Day Foundation’s regnskovs-arbejde i Latinamerika, genetablering af skove i USA, beskyttelse af økosystemet i havet omkring Australien, plantning af nye skove i Japan, beskyttelse mod afskovning i Kina og beskyttelse af den enestående natur på Madagaskar.

Mange klik giver mange penge, og i løbet af det seneste år har over 220.000 mennesker fra hele verden besøgt Brother Earth-hjemmesiden og givet deres bidrag til en bedre verden via et par computer-klik.

Brother Nordic A/S kunne dog godt tænke sig, at endnu flere danskere gav deres klik til et godt naturformål:

”Danmark vil gerne være kendt som en af verdens grønneste nationer. At det ikke kun er pæne ord, kan man være med til at bevise ved at deltage i Brother Earth projekterne. Det koster ikke brugerne noget, men hvert klik får Brother til lommerne. På årsbasis bliver det til mange penge, som der gerne må stå flere danske klik på,” siger marketingchef Henning Elkjær fra Brother Nordic A/S.

Danmarks mest miljørigtige printere

Brother selv er formentlig Danmarks grønneste printerleverandør. Det understreges bl.a. af, at Brother på nuværende tidspunkt har 30 printere, der er udstyret med det nordiske Svanemærke. Langt de fleste Brother-printere er desuden forsynet med den tyske Blauer Engel certificering, der betragtes som verdens skrappeste miljøkrav for bl.a. kontormaskiner.

Brother har desuden et landsdækkende netværk af forhandlere, hvor 123 af dem i dag er Brother Miljøpartnere. Det betyder bl.a., at forhandlerne kan give kunderne gode råd til at gøre deres daglige brug af printere mere energirigtig.

Samtidig tilbyder Brother’s Miljøpartnere at tage kundernes tomme forbrugsvarer (blækpatroner, tonere og tromler) gratis retur. Brother sørger så for, at de sendes til firmaets egen genbrugsfabrik i Wales. Er der ingen Brother Miljøpartner i nærheden, tilbyder Brother, at man gratis kan sende sine brugte forbrugsvarer retur til Brother med posten.

Fra vugge til grav

Brother tænker i øvrigt i miljø og genbrug i hele printerens levetid. Fra dens ”fødsel”, hvor den produceres af ufarlige materialer og på miljø-optimerede fabrikker. Over indpakning i genbrugskasser og levering via de mest CO²-rigtige transportmidler. Til printerens ”endeligt”, hvor en stor del af printerens materialer kan genbruges.

Faktisk får Brother’s printere et helt nyt liv – som en ny printer, som materiale til bilens instrumentbræt eller noget helt tredje. Der kan være en Brother-printer i mange af de ting, vi omgiver os med i det daglige.

Det nordiske Svanemærke og den tyske Blauer Engel-certificering anerkender denne usædvanlige miljøbevidsthed. De to vigtige miljømærker stiller dog også krav:

Således skal godkendte printere og alt-i-én printere have et lavt energiforbrug, lavt støjniveau og forurening, genanvendelige forbrugsmaterialer som f.eks. blækpatroner – og de anvendte plast-materialer må ikke indeholde tungmetaller og flammehæmmere.

Marketingchef Henning Elkjær, Brother Nordic A/S, telefon 43 31 31 31, e-mail: he@brother.dk eller Leif Bomberg, KommunikationsGruppen, telefon 33 98 00 00, e-mail leif@kommunikationsgruppen.dk

Brother's alt-i-én printere hører til markedets mest miljøvenlig kontormaskiner. Det gælder også denne Brother MFC-J6910DW.

Brother sponserer en lang række naturbevarings-initiativer gennem sit globale Brother Earth program.

((Fotos er til redaktionens gratis anvendelse))

Brother Nordic A/S er en førende leverandør til det nordiske marked. Selskabet er eneimportør af Brother printere, alt-i-én-printere, telefax, labelsystemet P-touch og skrivemaskiner. Brother leverer produkter af høj kvalitet med ydelse og funktionalitet i topklasse – alt sammen til konkurrencedygtige priser. Flere af Brother’s produkter er markedsledende. Brother’s produkter sælges og distribueres gennem et bredt net af forhandlere og distributører. Brother Nordic A/S har 78 medarbejdere på sine kontorer i Ishøj, Göteborg, Helsinki og Oslo. Se mere på www.brother.dk eller www.brother.com