På Mors er de landets bedste til at indsamle printerpatroner og tonere

Næsten halvdelen af de Brother tonere og tromler, der sælges på Mors, kommer retur til forhandleren for at blive genbrugt. Brother har stor succes med sin kæde af Miljøpartner-forhandlere, der nu tæller 126 medlemmer landet over

Miljøbevidsthed og genbrug har en høj prioritet hos it-anvendere på Mors. Højere end noget andet sted i landet.

Det må være konklusionen, efter at printer-brugerne på Limfjordsøen for andet år i træk leverer den højeste procentdel af tømte printertonere og tromler retur til genbrug.

Det har printerfabrikanten Brother kunnet registrere via sin kæde af Miljøpartnere, der i dag tæller 126 it- og kontorudstyrs-forhandlere landet over.

Hele 48 pct. af de printertonere og tromler, som Brothers lokale forhandler Bill’s Kontorservice i Nykøbing Mors solgte i 2011, blev nemlig afleveret tilbage til forhandleren, så de kunne blive genbrugt på forsvarlig vis.

Den morsingske Brother-forhandler, der for nylig kunne fejre 25 års jubilæum, erobrede dermed for andet år i træk titlen som ”Årets Miljøpartner.” I hård konkurrence med 125 andre Brother-forhandlere landet over.

”Bill’s Kontorservice har gjort et fantastisk arbejde med at opdrage sine kunder til at aflevere tømte Brother forbrugsstoffer retur til genbrug. I 2010 var Bill’s Kontorservice landets bedste med en returprocent på 36. Sidste år var det næsten halvdelen af alle tonere og tromler, som blev afleveret tilbage. Det er en fremgang på 33 pct. Imponerende,” siger marketingchef Henning Elkjær fra Brother Nordic.

Mange tusinde retur hvert år

Ifølge Brother Nordic kommer der mange tusinde tømte Brother printertonere og tromler retur til genbrug – alene fra det danske marked.

I den forbindelse tilbyder Brother to miljørigtige veje, hvor forbrugerne kan komme af med deres brugte forbrugsstoffer.

Den ene vej er Brother’s kæde af Miljøpartnere, der har ekstra fokus på salg af miljørigtige og strømbesparende kontormaskiner. Kæden blev stiftet i 2009 og er siden vokset og vokset til i øjeblikket 126 medlemmer.

Miljøpartner-kæden er et rent dansk fænomen, men den miljørigtige succes er blevet bemærket hos Brother-selskaber i udlandet. Det er derfor ret sandsynligt, at den danske idé vil blive kopieret i andre lande, hvor Brother også gerne vil markere sit grønne image.

Den anden genbrugsvej er Brother’s globale ”send-din-toner-retur”-program, hvor man kan sende sine brugte og tømte Brother tonere og blækpatroner direkte tilbage til Brother, og Brother betaler portoen.

Danskerne i top i verden

Også set i globalt perspektiv ligger danske Brother-brugere helt i top, når det gælder genbrugsvaner. Af samme årsag – og på grund af sine mange miljø-initiativer – fik Brother’s danske organisation sidste år en ærefuld hæderspris på Brother’s globale årsmøde.

Brother, der er blandt landets største leverandører af printere til både professionelle brugere og danske hjem, tænker i miljø og genbrug i hele Brother-produkternes levetid.

Det begynder ved fabrikkernes miljørigtige indretning og anvendelsen af miljøgodkendte materialer og strømbesparende elektronik. Det fortsætter med genbrug af tonere og blækpatroner. Og det slutter med genanvendelse af de forskellige materialer, printeren er fremstillet af, når den er sendt til skrotning.

Brother er i dag den eneste leverandør på det danske marked med printere, der er svanemærkede. Desuden bliver langt de fleste produkter fra Brother anbefalet af Go’ Energi-initiativet.

De brugte forbrugsstoffer fra Brother’s kunder ender på Brother’s genbrugsfabrik i Ruabon i Wales. Her har man gennem de seneste fire år genbrugt over tre millioner tonere og tromler og derigennem sparet miljøet for over flere tusinde tons plastic-affald.

Sammen med eksterne partnere genbruger Brother så vidt muligt alle dele fra en kasseret printer og kontormaskine: Metal sorteres i type og smeltes om til plader og ruller. Gummi genanvendes i bildæk. Polystyrene omsmeltes og indgår i Brother’s patrondele. Og blandet plastik gennemgår en energiskabende proces.

Leif Bomberg, Sylvester Hvid PR, telefon 38 32 22 30, e-mail leif@shc.dk

Fotos:

Foto 1:

Brugerne af Brother’s printere er flittige til at sende deres tømte printerpatroner og tonere retur til genbrug. Brother’s alt-i-én printere som f.eks. denne Brother MFC 8890DW hører til Danmarks mest miljørigtige kontorudstyr.

Foto 2:

Brother-forhandleren Bill’s Kontorservice på Mors er Danmarks dygtigste til at få sine kunder til at returnere tømte printerpatroner og tonere til genbrug. Virksomheden er derfor blevet kåret som Årets Miljøpartner hos Brother – i konkurrence med 125 andre it-forhandlere landet over. Her bliver beviset overrakt til fra venstre Jane Holmgaard Sørensen, Hardy Jensen Bill og Jan Tilsted Larsen fra Bill’s Kontorservice. Til højre står Brothers salgschef Steffen Høedholt.

((Billederne er til redaktionens fri anvendelse))