Alka genkender ikke krise-stemning

Et solidt årsregnskab for 2010 og en pæn kundetilgang i starten af 2011 betyder, at Alka har svært ved at genkende de nylige meldinger om en ”forsikringsbranche under pres”.

Før skat fik Alka et overskud i 2010 på 253 mio. kr.. Indenfor den primære målgruppe – medlemmer af LO-forbund – opnåede Alka en stigning på 12 procent på individuelt tegnede forsikringer.

”Vi skal ikke pive i forsikringsbranchen. 2008 var et grumt år, men de seneste år har kastet fornuftige resultater af sig. Når Alka skaber værdi, skal det komme kunderne til gavn i form af lave priser. Det er vores målsætning og plan for den nære fremtid. Det er tankevækkende, at andre selskaber taler om behov for at hæve præmierne. Det kan ikke være for kundernes skyld,” siger adm. direktør i Alka, Jens Bærentsen.

I starten af 2011 lancerede Alka månedlig betaling som en ny service for kunderne. Det har både nye og eksisterende kunder taget godt imod.

”Der er en betydelig interesse for Alkas tilbud lige nu, og det er jo positivt. Alka er konsolideret til at byde ny forretning velkommen. Det er bemærkelsesværdigt, at både i målinger af kundetilfredshed og i pris-sammenligninger kommer Alka og andre medlemsejede selskaber bedst ud. Vi ser frem til en skærpet konkurrence i branchen på både pris og kvalitet,” siger Jens Bærentsen.

Alka Forsikring nøgletal 2010

Hovedtal (mio. kr)   2010 2009
Bruttopræmier, koncern 2.124 2.086
Resultat før skat 253 228
Egenkapital 1.316 1.138
Omkostningsprocent 19 20
Kundetilfredshed (0-100) 79 79
Combined ratio 92 93

Kontakt: Kommunikationschef Nicolai Kampmann, tlf. 43 58 59 11 eller 27 25 59 11.

Alka er et forsikringsselskab, der er ejet af den kooperative bevægelse. I dag har mere end hver fjerde forsikringstager i Danmark tegnet en eller flere forsikringer hos Alka. Alka er et telefon- og onlinebaseret selskab.

Alka er 8 gange indenfor de seneste 10 år blevet kåret til det forsikringsselskab, der har størst kundetilfredshed. (Blandt frit tilgængelige selskaber)

Kilde: EPSI Denmark