Bedre tilgængelighed skal tiltrække flere turister

Hver 5. dansker er berørt af et større eller mindre handicap, der stiller krav til, hvor man kan bo, og hvilke turistattraktioner man kan besøge. Nu har flere danske feriekommuner – som København, Fåborg-Midtfyn, Odsherred og ’Toppen af Danmark’ - fået øjnene op for den store målgruppe. De går målrettet efter at blive handicapvenlige – der er nemlig penge i at kunne byde alle velkomne.

Det er blevet trendy for danske kommuner at profilere sig som handicapvenlige i den benhårde konkurrence for at tiltrække flere turister. Inden for de senere år har flere af landets største turistkommuner som København, Fåborg-Midtfyn, Odsherred samt ’Toppen af Danmark’ indgået samarbejde med God Adgang – Danmarks nationale mærkeordning – der arbejder med at forbedre og informere om tilgængeligheden i bygninger og på områder med offentlig adgang.

Langt fra alle har adgang til landets mange turistattraktioner og ferieboliger. I Danmark er hver 5. berørt af et større eller mindre handicap. Derfor er det positivt, at flere kommuner nu arbejder med tilgængelighed, så alle har lige adgang – både til kommunale bygninger og turistattraktioner. Sidder man i kørestol, går dårligt, har nedsat hørelse eller ikke kan tåle støv eller parfume stiller det krav til ferieboligen og de turistattraktioner, man ønsker at besøge. Ved at skabe lige adgang for alle, kan kommunerne gøre sig selv attraktive for flere turister”, udtaler Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang.

Turisme for alle

I ’Toppen af Danmark’, der dækker Frederikshavn og Hjørring Kommuner – herunder Skagen – har man i flere år arbejdet målrettet med tilgængeligheden i tæt samarbejde med God Adgang. Inspireret af en fremherskende trend i Europa er målet at blive ’Danmarks største turistdestination med adgang for alle’.

”’Tourism for All’ er en europæisk udviklingstrend, som handler om at kunne byde alle slags turister velkomne. Der er jo hård konkurrence om gæsterne i hele Europa, derfor er det vigtigt, at man har så gode og tilgængelige faciliteter, at man kan tiltrække flest mulige turister. Derfor er det interessant og nyskabende, at ’Toppen af Danmark’ forsøger at introducere det i Danmark og afdække, hvordan et ’turisme for alle’-koncept kan implementeres i en regional turismeudviklingsstrategi”, siger Ulla Kramer fra God Adgang.

Handicapvenlige pakke-rejser

Toppen af Danmark er netop blevet færdig med et idekatalog, som skal gøre Nordjylland til en turistdestination for alle. I første omgang er et af målene er at udvikle pakketilbud til familier med handicappede børn, som inkluderer både forslag til tilgængelige feriehuse, spisesteder og turistattraktioner. Hensigten er at gøre det så let som muligt for familier at tage på ferie uden at støde ind i forhindringer på turen.

Flere kommuner følger efter

I Odsherred Kommune, der med over 26.000 sommerhuse er landets største fritidskommune og har over 100.000 feriegæster i sommerhalvåret, arbejder man også mod at blive en handicapvenlig turistdestination.

”Vi ønsker, at være en kommune og turistdestination, der er tilgængelig og kan tilbyde dejlige oplevelser til alle mennesker. Vi vil de næste par år arbejde målrettet på at få overblik over de kommunale bygningers tilgængelighed og samtidigt være et godt forbillede for de turismerelaterede erhverv. På den baggrund vil vi som kommune være med til, at flere - både turister, lokale og erhvervsdrivende - får øjnene op for, at det er muligt med endog små midler at tænke tilgængelighed ind i hverdagen”, udtaler Lis Ingemann, Byrådsmedlem (S) og formand for Handicaprådet i Odsherred Kommune.

_____________

Om God Adgang

God Adgang er en mærkeordning, der ledes af en non-profit og upolitisk forening ved samme navn. Målsætningen med mærkeordningen er at informere om tilgængelighed og inspirere virksomheder og kommuner til at skabe bedre fysiske adgangsforhold til bygninger med offentlig adgang. God Adgang er stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer.

Adgangsforholdene bliver vurderet i forhold til 7 typer handicap:

• Kørestolsbrugere
  • Gang-, arm- og håndhandicappede
  • Synshandicappede
  • Hørehandicappede
  • Astmatikere og allergikere
  • Udviklingshandicappede
  • Alle med læsevanskeligheder

FOR YDERLIGERE INFORMATION KONTAKT:

• Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang

Tel. 35 24 80 90 / mobil 51 34 35 96