Dalum’s genbrugspapir markedsføres i 28 lande

Dalum Papir er i fuld gang med sin hidtil største reklamekampagne. Ved hjælp af utraditionelle direct marketing og online aktiviteter skal professionelle papirbrugere i bureauer, virksomheder og den offentlige sektor overbevises om, at dansk genbrugspapir er verdens bedste.

Vikinger fra Danmark, rockabillies fra Sverige, tattoo-freaks fra Holland og manga-manics fra Japan. Det er fire centrale elementer i den hidtil største marketingsatsning, som Danmarks eneste producent af genbrugspapir - Dalum Papir i Odense - har kastet sig ud i.

Professionelle papirbrugere i 28 lande verden over er målgruppen for den store Direct Mail kampagne, der er indledt i sommer og kører videre her i det tidlige efterår.

Kampagnens første bølge gik mod lande som Frankrig, Schweiz, Holland, Belgien, Luxembourg, Polen og Baltikum. Bølge to, der rulles ud i september, omfatter Danmark, Sverige, Norge, Finland, Spanien, Portugal, Italien og Østrig. Endelig rammer bølge tre papirindkøbere i England, Østeuropa og det fjerne østen.

Målgruppen er grafikere og papirkøbere
Salgs- og marketingdirektør Steen Bernth fra Dalum Papir fortæller, at kampagnen retter sig mod alle, som har professionel indflydelse på, hvilket papir der skal anvendes til f.eks. tryksager, årsregnskaber, kataloger og magasiner.

Det vil i praksis sige grafikere, layoutfolk, reklame- og PR-bureauer, trykkerier, større virksomheders CSR-managers og den offentlige sektor. Alt i alt regner Dalum Papir at nå ca. 55.000 modtagere verden over med sin kampagne.

Kampagnen markedsfører Dalum Papirs Cyclus papir, der er fremstillet 100 pct. på genbrugsbasis af papir- skærerester fra trykkerier og fra indsamlet papiraffald fra primært kontorer.

"Vi har en tilfredsstillende forretning, men vi vil gerne sælge  mere til nye miljøbevidste papirbrugere. Cyclus universet handler om at værne om miljøet, reducere anvendelsen af energi- og vandressourcer og bevidstgøre klimaeffekten. NO CO²mpromise kalder vi kampagnen," forklarer Steen Bernth.

Kombination af Direct Marketing og online
Dalum Papir har tidligere haft stor succes med sine kampagner. I efterårer 2009 blev virksomhedens Copenhagen Co²mmitment kampagne således nomineret til den internationale papirindustris prestigefyldte PPI Award.

Det er igen reklamebureauet Masters fra Kolding, som står bag udformningen af kampagnen til Dalum Papir. Idéen bag kampagnen er at præsentere Dalums kvalitets-genbrugspapir Cyclus sammen med  fire personer fra markante subkulturer, som hver især anvender tydelige signaler til at vise det, de virkeligt brænder og lever for: En viking fra Danmark, en rockabilly fra Sverige, en tatovør fra Holland  og en manga-freak fra  USA.

Kampagnen, der er oversat til 19 forskellige sprog, omfatter Direct Mails med foldere, online, printreklamer, posters, postkort, elektroniske nyhedsbreve osv. Alt med Dalum papir’s website www.cyclus.dk som omdrejningspunkt.

"Edutainment er et vigtigt element i kampagnen. Vi har en uddannelsesopgave i at overbevise professionelle grafikere og papirindkøbere om, at der er store miljømæssige fordele i at købe genbrugspapir, både kvalitativt og imagebetonet for den enkelte virksomhed. Derfor involverer vi modtagerne af vores direct mails via konkurrencer og spørgsmål til deres egen grønne samvittighed," siger Steen Bernth.

Eneste danske producent af genbrugspapir
Dalum Papir er Danmarks eneste tilbageværende papirfabrik med hovedsæde i Odense og en afdeling i Næstved. Virksomheden har 300 ansatte.

Siden 1991 har Dalum Papir satset på miljørigtigt genbrugspapir af høj kvalitet. Hovedproduktet er Cyclus papiret, der er 100 pct. genbrug med et fuldt dækkende grafisk program. Cyclus er miljømærket efter tyske Blauer Engel, EU Blomsten og NAPM.

95 pct. af Dalum Papir's produktion eksporteres med Frankrig som det største enkeltmarked. I Danmark gennemføres kampagnen i samarbejde med papirgrossisterne Papyrus og Map Danmark.

Dalum Papir's store engagement i miljø og klima skinner igennem i alle virksomhedens aktiviteter. Således opvarmes idag 3.500 - og snart det dobbelte antal husstande  i Odense af  ’grøn’ fjernvarme fra Dalums egen flisfyrede kraftcentral.

Yderligere oplysninger fås hos:
Salgs- og marketingdirektør Steen Bernth
Dalum Papir A/S
E-mail: sb@dalumpapir.dk

Se også www.dalumpapir.dk eller www.cyclus.dk