Danske topledere klædes på til fremtidschok

Et rekordstort antal ledere fra erhvervsliv og det offentlige samles til VL Døgn 2011, der holdes i næste uge. Ud over en stribe talere af høj kaliber skal danske ledere præsenteres for en ny management filosofi, der skal gøre alle bedre til at forstå og gribe mulighederne i de næste ti år

Statsminister Lars Løkke Rasmussen, FNs tidligere generalsekretær Kofi Anna og Googles globale salgsdirektør Nikesh Arora er tre af de godt 20 talere, som danske topledere vil møde på mandag og tirsdag, når VL Døgn 2011 løber af stablen i Danmarks Radios nye koncertsal på Amager.

Emnerne, toplederne fra erhvervsliv og det offentlige vil blive præsenteret for, har samme kaliber som talerne - og de er bevidst gjort lidt provokerende: "USA går bankerot inden 2020", "We Can Reverse Aging", "Imagining The Internet 2020" eller "How Will Women Affect Profits In 2020?"

VL Døgn er årets store højdepunkt for landets topledere. Kun denne ene gang om året samles medlemmer fra alle 117 VL-grupper for at få inspiration, ny indsigt, udveksle erfaringer og pleje netværket.

I år er det VL Gruppe 57, som har arrangeret VL Døgn 2011. Det har man gjort så godt, at over 600 topledere indtil videre har tilmeldt sig konferencen. Fortsætter tilmeldingen i samme tempo som hidtil, vil VL Døgn 2011 være det hidtil mest velbesøgte.

Skal være mere fremadskuende
VL Gruppe 57 vil gerne have danske ledere til at flytte fokus fra krisetider - og over på de muligheder, der ligger i de kommende år. Af samme grund har VL Døgn 2011 fået undertitlen "Mod 2020".

"Vi har alt for længe dyrket krisen og dens eftervirkninger. Det har de senere års VL Døgn også været præget af. Ikke fordi krisen er helt ovre for alle, men vi har altså brug for en mere visionær og fremadrettet tankegang i dansk erhvervsliv og den offentlige sektor," forklarer Jannick B. Pedersen fra VL Gruppe 57.

Alle indlægsholdere ved VL Døgn 2011 er nøje udvalgt, så de kan levere relevant og håndfast viden om, hvad der vil ske i Danmark og i verden i de næste ni-ti år. Samtidig har talerne fået at vide, at de gerne må være provokerende i deres indlæg.

Indgangsvinklerne til de kommende ti år er mange under konferencen: Deltagerne vil f.eks. kunne høre om Kinas militære rolle i 2020,  globale services i 2020, Coca-Colas 2020 vision, Afrikas rolle i den globale økonomi frem til 2020, og hvordan business vil nå konsumenterne i fremtiden.

Lancerer ny management filosofi
Deltagerne i VL Døgn 2011 vil også stifte bekendtskab med en ny management filosofi, der er inspireret af en af talerne,  futuristen Dr. Ray Kurzweil fra USA, men siden forbedret og finpudset her i Danmark.

Den nye filosofi bygger på begreberne udviklingsbrud, innovationskryds og eksponentiel vækst. Forståelsen af dem vil gøre det nemmere for ledere at forstå pludselige ændringer i f.eks. markedet (brud) og udnytte dem til skabe kreativitet og fornyelse (kryds). Desuden skal man vænne sig til, at fremgangen ofte kommer senere end forventet, men til gengæld meget stærkere (eksponentiel vækst).

"Der er brug for en strategi-tænkning, der både er fleksibel og hurtigt reagerende over for pludselige ændringer i samfund, teknologi og marked. En strategi, der samtidig tør satse på det langsigtede frem for en vækst i de næste to-tre år, som det er normalt. Vi håber, at vi kan give et godt bud på sådan en strategi," siger Jannick B. Pedersen

Spændende omgivelser
Også med hensyn til fysiske omgivelser vil VL Døgnet 2011 bryde med traditionerne. Det er nemlig lykkedes for VL Gruppe 57 at leje Danmarks Radios nye, flotte koncertsal på Amager.

VL Døgnet 2011 er en kombination af indlæg, break-out sessions og en galla-middag til at få de to dages konference til at hænge sammen.

Som noget nyt vil VL Døgnet i år blive transmitteret live via DR2 tv. Mere om VL Døgnet 2011 kan ses på http://vlgrupperne.dk/vl-dogn-2011

Yderligere oplysninger hos:
Adm. direktør Jannick B. Pedersen, FranklinCovery Nordic Approach, telefon 70 22 68 12, e-mail jbp@franklincovey.dk
Adm. direktør Peter Korremann, Wareco A/S, telefon 44 54 08 30, e-mail pko@wareco.com

Adm. direktør Lisbeth Wirgowitsch, KommunikationsGruppen A/S, telefon 33 98 00 00, e-mail wirgo@kommunikationsgruppen.dk

OBS.
Det medsendte billede er af adm. direktør Jannick B. Pedersen fra VL Gruppe 57.