Danskerne falder på stribe på glatte veje og fortove

I starten af 2010 oplevede forsikringsselskaberne en stigning i antallet af faldskader på grund af den hårde frost og de glatte veje og fortove. Alene Alka oplevede en stigning på 30 procent i antallet af faldulykker. Forsikringsselskabet frygter, at antallet af fald bliver endnu større i år på grund af den tidlige og hårde snevinter.

Vinteren er lig med flotte frostklare dage, smukke snelandskaber og hygge foran pejsen. Sådan kan vi i hvert fald bedst li´ at forestille os vintermånederne.

Men for mange mennesker ender vinterens frostgrader desværre med forstuvede håndled eller brækkede ankler og arme. Minusgraderne gør nemlig veje og fortove farlige at gå på, hvis man ikke er særligt opmærksom.

Stigning i faldulykker

Sidste år kunne forsikringsselskaberne berette om en samlet stigning i antallet af faldulykker på grund af de isglatte underlag.

Alene Alka mærkede i de første 2 måneder af 2010 en stigning på over 500 sager – svarende til en stigning på 30 procent. I januar og februar 2009 var der i alt 1.173 skader i forbindelse med fald, mens tallet ligger på 1.706 skader i samme måneder i 2010. Som denne vinter er forløbet, frygter forsikringsselskabet endnu en stigning i faldulykker.

”Vi har jo gang i en meget kold vinter med mange dage med frost, så vi forudser desværre, at denne vinter bliver lige så slem som sidste år. I vinteren 2009/2010 havde vi 30 procent flere faldulykker på vores ulykkesforsikringer end ved normale ’mildere vintre”, siger skadechef Brian Petersen fra Alka.

De klassiske skader

Han fortæller, at de klassiske skader er brud på ben og arme og en masse forstuvninger på hænder, arme, skuldre. Også skader på rygsøjlen og ødelagte tænder ser forsikringsselskabet en del til.

”Ulykkesforsikringen dækker faldskader opstået pga. is og sne. Så når man har været til lægen efter et fald på grund af is og sne, så bør man sørge for anmeldelse til den private ulykkesforsikring”, siger Brian Petersen.

Giv altid forsikringsselskabet besked!

Netop fordi de primære skader ved faldulykker kan give alvorlige varige mén, bør man altid anmelde sin ulykke til forsikringsselskabet.

Ulykkesforsikringen kan give dækning til behandling hos fysioterapeut eller kiropraktor. Tandskader dækkes normalvis i forhold til en rimelig og nødvendig tandbehandling som følge af uheldet.

For at undgå faldulykker anbefaler Alka at bruge fornuftige sko med skridsikre såler, at gå forsigtigt på isglatte underlag samt passe ekstra meget på i trafikken, når man cykler.

Sørg for beviser, hvis du falder

Er du så uheldig at falde, fordi der ikke er ryddet sne og saltet, så sørg for at kunne bevise, at det er husejerens skyld – i forhold til, hvem der skal dække skaden.

”Det er den skadelidte, der skal kunne bevise husejerens skyld, derfor er det en god idé, at skadelidte umiddelbart efter uheldet skaffer bevis for, at husejeren har forsømt sin pligt til at holde vinter-rent. Dette kan gøres ved at kontakte husejeren hurtigst muligt for få anmeldt sagen til dennes husejeransvarsforsikring. Det er også en god idé at tage fotos af skadestedet, indhente udtalelser fra vidner. DMI kan eventuelt kontaktes, hvis der på et senere tidspunkt måtte opstå tvivl om vejrliget på skadetidspunktet”, lyder det fra skadeschefen i Alka.

Husejerens ansvar beror altid på en konkret vurdering af forholdene på stedet på skadetidspunktet. Som udgangspunkt er husejeren ansvarlig, hvis der ikke inden for tidsrummet mellem kl. 7 og 22 er gruset, saltet, ryddet for sne - og det er årsagen til, at skadelidte falder/glider og kommer til skade.

Gode råd:

• Sørg for forsvarlig snerydning og få gruset omkring dit hjem både for din egen skyld, men også for andres
  • Brug fornuftigt fodtøj med gode skridsikre såler.
  • Sørg for gode dæk på cyklen eller lad evt. cyklen stå og gå.
  • Se dig godt for og sæt hastigheden ned, når du bevæger dig ud på gader, veje og stræder i Danmarks vintervejr.

FOR YDERLIGERE INFORMATION KONTAKT:

Nicolai Kampmann, Kommunikationschef i Alka, Direkte 43 58 59 11 / Mobil 27 25 59 11

Kenni Kjær Rasmussen, Presseansvarlig i KommunikationsGruppen, Direkte 33980000