• KommunikationsGruppen/

Danskerne køber rejseforsikringer som aldrig før, men selvom man har en rejseforsikring, er man ikke altid dækket ind, når man tager på ferie. Det kan

Danskerne køber rejseforsikringer som aldrig før. Alligevel oplever stadig flere, at ferien ender i økonomisk ruin. Mange nærlæser ikke forsikringen inden rejsen og finder først for sent ud af, at der ikke er dækning i det land, de er i.

”Det er lige meget, om du skal et smut over grænsen, skal på bilferie med familien eller på en længere rejse med bus, tog eller fly, så er det vigtigt, at du ved, om du er dækket ind af din forsikring. Kig på din rejseforsikring, hver gang du skal på ferie for at se, om den dækker den pågældende type rejse. Særligt geografien bør du have fokus på. Ikke alle rejseforsikringer dækker alle lande”, forklarer produktansvarlig Dan Juul fra forsikringsselskabet Alka.

TUSINDER UDEN HJEMREJSEFORSIKRING

Inden for Europa er det primært hjemtransportdækningen, som udgør den største risiko for rejsende. En undersøgelse fra Forsikring & Pension i 2009 viser, at hele 2.5 % af danskerne, der rejser i EU/EØS-landene, ikke er dækket ind af en hjemtransport.

”Det lyder måske ikke af så meget, men da størstedelen af danskernes rejser foregår indenfor EU/EØS-lande som Spanien, Italien, Frankrig og Grækenland, er det mange, der rejser uden rejseforsikring med hjemtransport”, forklarer Dan Juul.

Alene hos Alka får 150-200 kunder hvert år hjælp fra forsikringen til at komme hjem fra en rejse i EU/EØS-området, og hvis man ikke har nogen forsikring, der dækker, kan det blive en meget dyr fornøjelse.

”En hjemtransport koster i gennemsnit omkring 20.000 kr., men vi har også et par eksempler, hvor hjemrejsen i ambulancefly kostede over en million. Så hvis man ikke er dækket ind af sin forsikring, kan ferien næsten ende med ruinere en familie”, siger Dan Juul.

Alka anbefaler alle sine kunder til at kigge policen igennem eller ringe til forsikringsselskabet - før man tager på ferie - for at sikre sig, at forsikringen gælder i det pågældende land, og hvad den dækker.

SÅDAN VÆLGER DU DEN RIGTIGE REJSEFORSIKRING

Selvom du har en rejseforsikring, er det vigtigt, at du tjekker, om den dækker i det land, du rejser til. Der findes mange forskellige variationer af forsikringer, og ikke alle typer dækker alle lande. Forsikringsselskabet Alka råder dig til at tilpasse din rejseforsikring.

Skal du på ferie i et EU-land, Schweiz, Monaco eller Andorra er lægebehandling gratis med det gule sikringskort, men du betaler selv for hjemtransporten ved sygdom eller ulykke. I resten af verden dækker den offentlige rejsesygeforsikring dig ikke – det gælder f.eks. Tyrkiet, Kroatien og Egypten. Alka råder dig til at tilpasse din rejseforsikring, så den dækker dig på din rejse.

•  Sørg for, at din rejseforsikring gælder i det land, du rejser til – ikke alle rejseforsikringer dækker alle lande. Nogle dækker i samme lande som den offentlige rejsesygesikring, andre dækker i det geografiske Europa, mens visse dækker i det geografiske Europa, Tyrkiet samt Mellemøstlige og Afrikanske lande, der grænser op til Middelhavet. Nogle dækker hele verden.
  •  Rejser du udenfor EU/EØS-landene skal din rejseforsikring inkludere sygebehandling, så du kan få dækket dine udgifter til behandling hos en læge eller et hospital under din ferie.
  • Vær sikker på, at hjemtransport er inkluderet i din rejseforsikring, så du kan komme hjem fra din ferie i tilfælde af sygdom eller ulykkestilfælde uden selv at skulle betale. Det kan koste dig mange penge, hvis du ikke har en hjemrejseforsikring.
  • Tjek, at forsikringen dækker alle omkostninger til sygebehandling og hjemtransport. Det anbefales, at du ikke sætter et max. på betalingsgarantien, så du ikke ender med at skulle betale en del af regningen selv. Hjemtransport i ambulancefly kan koste op mod en million kroner.
  • Husk, at en rejseforsikring dækker en måneds ferie. Er dit ophold længere skal du forsikres anderledes.

KILDE: Forsikringsselskabet Alka

FOR YDERLIGERE INFORMATION:

Nicolai Kampmann

Kommunikationschef i Alka, Direkte: 43 58 59 11 / Mobil: 27 25 59 11 - nka@alka.dk

Kenni Kjær Rasmussen

KommunikationsGruppen: Telefon: 33 98 00 00 - kenni@kommunikationsgruppen.dk