Danskerne ved ikke hvad fuldkorn er

Hvis fuldkornsbrød var mærket tydeligt i butikkerne, ville to ud af tre spise mere. Men 95 pct. af danskerne ved ikke, hvad fuldkorn er. Det får Q8 til at forbedre sin mærkning af fuldkorn i alle sine butikker

At fuldkorn er godt, ved de fleste. Men kun ganske få danskere (max. 5 pct.) ved, hvad fuldkorn egentlig er. Manglende viden og utilstrækkelig mærkning gør det svært for de 85 pct. af alle kvinder og næsten lige så mange mænd, som helst vil have fuldkornsbrød, viser en ny undersøgelse*, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for Q8 Danmark op til den første Nationale Fuldkornsdag den 24. oktober.

34 pct. af alle kvinder og 28 pct. af alle mænd siger, at de helt sikkert ville spise mere fuldkorn, hvis fuldkornsbrød var mærket tydeligt hos bagere, supermarkeder og brødudsalg. Hertil kan lægges en lige så stor andel,  som siger, at klar mærkning måske ville få dem til at spise mere fuldkorn.

”Denne undersøgelse viser, at god mærkning kan få mange flere til at vælge fuldkorn. Derfor synes vi, det er meget vigtigt at gøre det let for danskerne at vælge fuldkorn,” siger senior category manager Nicolai Kryger Mortensen fra Q8, som nu vil ændre sin mærkning i de over 100 Qvik To Go-butikker på selskabets servicestationer på baggrund af undersøgelsens resultater.

Overraskende mangel på viden

I lyset af de senere års intensive folkelige fokus på sund livsstil afslører Q8s nye undersøgelse en overraskende mangel på viden om fuldkorn i den danske befolkning. Under 5 pct. af danskerne ved rent faktisk, hvilke korn- og frøtyper der går under betegnelsen fuldkorn. Tre ud af fire ved godt, at rug er fuldkorn. Men kun 5 pct. ved, at ris og majs også hører hjemme under fuldkornsbetegnelsen. Knap hver tredje tror fejlagtigt, at kerner af solsikke og græskar er fuldkorn. Og kun hver fjerde ved, at hvidt hvedebrød også er fuldkorn, hvis hele hvedekornet bruges.

Fuldkorn kan være både hele og forarbejdede kerner. Det vigtige er, at alle dele af kernen er med, da det er her, de fleste vitaminer, mineraler og kostfibre findes.  Fuldkorn findes ikke kun i brød, men også i en lang række morgenmadsprodukter, pasta, ris, couscous og bulgur med mere.

Til orientering defineres hvede, rug, byg, havre, tørret majs, hirse og ris som fuldkorn, mens solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, vilde ris og boghvede ikke gør. **

I dag udgør fuldkorn og groft brød halvdelen af  salget af brød fra Q8s butikker – og denne andel er støt voksende. Q8 er partner i Fuldkornspartnerskabet, som på den Nationale Fuldkornsdag tager på roadtrip gennem Danmark – naturligvis i et folkevognsrugbrød. I Aarhus, Odense og København bliver der budt på masser af smagsprøver og mulighed for at få mere at vide om fuldkorn.

Nærmere oplysninger:
Q8 Danmark  A/S
Mobiltelefon: 40 94 27 06.

jysn@q8.dk
Se også www.q8.dk

Billedtekst:

”God mærkning kan få mange flere til at vælge fuldkorn. Derfor gør vi det nu lettere for vores kunder at vælge fuldkorn,” siger Nicolai Kryger Mortensen, senior category manager hos Q8 Danmark A/S.

* Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 5.-7. oktober 2012.

** Flere oplysninger om fuldkorn fås på Fuldkornspartnerskabets hjemmeside www.fuldkorn.dk