Danskernes nye livsstil ændrer Nettos åbningstider

Flere og flere danskere ønsker at købe dagligvarer i de sene aftentimer. Det viser både kundeundersøgelser og stigende salgstal hos Netto, der er Danmarks største dagligvarekæde. Derfor ændrer Netto åbningstiderne, når den nye lukkelov træder i kraft. Den 1. oktober holder alle 392 Netto-butikker over hele landet åbent fra kl. 8 til 22 hver dag.

Danskerne har ændret indkøbsvaner, og det betyder, at flere og flere nu tager indkøbskurven under armen og går på jagt efter mælk, brød, pålæg og grøntsager i de senere aftentimer. Det viser kundeundersøgelser og en stigende omsætning i de sene aftentimer i Netto.

”Når vi vælger, at alle vores butikker skal holde åbent til kl. 22, er det fordi, vi kan se på kundeundersøgelser og vores egne salgstal, at det er et konkret ønske fra vores kunder at have muligheden for at købe ind senere og senere. Det behov vil vi gerne imødekomme. Med vores nye åbningstider forventer vi flere kunder og en øget omsætning”, udtaler Jeppe Dahl Jeppesen, landedirektør i Netto.

Stigning i omsætning

I Netto har man allerede testet de nye, sene åbningstider i 100 butikker. Resultatet er en stigende omsætning i forsøgsbutikkerne. Ifølge Netto hænger udviklingen sammen med, at danskerne nu i langt højere grad får mulighed for at bestemme over deres tid og kan købe ind uden stress og jag.

”Vores erfaringer viser, at omsætningen ikke blot fordeles anderledes. Den stiger rent faktisk. De sene åbningstider giver folk mulighed for at komme igennem hele butikken i fred og ro. De har tid til at lade sig inspirere i spotafdelingen, og skal ikke klare basisvareindkøbene hurtigst muligt i ulvetimerne. Det har været med til at øge omsætningen i de butikker, hvor vi har testet de udvidede åbningstider”, vurderer Jeppe Dahl Jeppesen, landedirektør i Netto.

Mange er i dag tvunget til at haste fra job, handle ind på vejen – og så hjem. De nye åbningstider giver større frihed.

”I dag arbejder mange til sent på aftenen, bagefter står den måske på cafébesøg, og så skal man også lige til fitness. Med udvidede åbningstider har man mulighed for at nå det hele, og først klare de nødvendige indkøb sent om aftenen”, fortæller Jeppe Dahl Jeppesen, landedirektør i Netto.

Større frihed for familierne

De nye åbningstider har også stor betydning for familielivet med børnene.

”Har man børn, er samvær med familien i højsædet. Rigtig mange vil helst direkte hjem fra arbejde og hygge sig med børnene. Hidtil har det været en udfordring. Mange har været presset til at tage ud at handle med børnene under armene. Nu bliver det i højere grad muligt at tage hjem og hygge med familien, og når børnene er puttet, kan man tage ud at handle. Det er en fordel for familierne, og det er en fordel for os”, udtaler Jeppe Dahl Jeppesen, der ser frem til at alle 392 butikker nu får samme åbningstider fra kl. 8 til 22 hver dag.

FOR YDERLIGERE INFORMATION KONTAKT:

Jeppe Dahl Jeppesen, Landedirektør
Direkte +45 43 56 83 90