Din vinterjakke kan gøre dig syg!

Hvis du har fået renset din vinterjakke på et renseri, er der stor sandsynlighed for, at det er blevet gjort med kræftfremkaldende giftstoffer. Gå efter et miljømærket renseri, hvis du vil undgå at skade miljøet og din sundhed, lyder rådet fra Informationscenter for Miljø & Sundhed.

Efteråret er højsæson for renserierne. Det er den tid på året, hvor rigtig mange danskere sender sidste års vinterjakke til rens, så den er klar til de kolde vintermåneder.

Hvad mange ikke ved er, at 70 % af de danske renserier bruger kemikaliet, perchlor, der er mistænkt for at give kræft[1] og kan risikere at gøre kunderne syge.

Ifølge en undersøgelse fra COWI og Kampsax, der er lavet for Miljøstyrelsen, hænger den giftige rensevæske, perchlor, fast i tøjet, selv når du er kommet hjem fra renseriet.

Afdampningen sker så langsomt, at koncentrationen af rensevæske i indeluften kan være større end luftkvalitetskriterierne i op til en måned efter, at det nyrensede tøj er kommet indenfor døren.

Ønsker man at undgå at skade miljøet og helbredet, så gå efter et ’Svanemærket’ renseri.

’Svanemærket’ sikrer forbrugeren

Som de eneste i branchen i Danmark har renserikæde, Fred Butler, fået det europæiske miljømærke Svanemærket. I stedet for skadelige kemikalier anvendes genanvendt CO2, der er uskadeligt. Rensemetoden er den mest miljø- og sundhedsvenlige metode på markedet.

”Den flydende CO2 gør høje temperaturer og skadelige kemikalier overflødige. Processen skåner farve og fibre i tøjet samtidig med, at energiforbruget holdes på et meget lavt niveau.

Gassen fordamper nemlig øjeblikkelig efter rensningsprocessen er afsluttet, så tøjet er tørt efter rensningen. En sidste og vigtig fordel er, at vi ikke bruger farlige kemikalier, der skader huden”, forklarer Morten Kjær fra Fred Butler.

Svanemærket sikrer, at Fred Butlers rensemetoder er blandt de mindst miljøbelastende af sin slags, at kvalitet og funktion er mindst lige så god som for andre produkter, og at der er taget hensyn til din sundhed.

”Vores forskningsafdeling arbejder hele tiden på innovative initiativer, der kan gøre rensningsprocessen endnu mere miljøvenlig, hygiejnisk og skånsom. Vi vil nemlig gerne gøre en forskel for forbrugerne, vores medarbejdere, miljøet og tøjet ved ikke at bruge unødvendige giftige kemikalier”, forklarer Morten Kjær, der er adm. direktør i Fred Butler i Danmark.

Giftige kemikalier er mindre effektive

Ifølge Miljømærkning Danmark, der administrerer miljømærkerne ’Svanen’ og ’Blomsten’ Danmark, kan alle typer tekstiler renses med et godt resultat af svanemærkede renserier.

Faktisk har det tyske ’Hohensteiner Institut’, som forsker i beklædningsfysiologi, sammenlignet CO2-metoden med konventionel rensning med perchlor, der er mistænkt for at kunne give kræft. Testrækken påviste at CO2 metodens resultater er 67 % bedre end de resultater kemisk rensning med perchlor kan levere.

Fordelene ved at vælge Svanemærkede renserier:

• Dit tøj holder formen bedre
  • Slidtagen ved rens mindskes med ca. 30 %
  • Farverne bliver skånet, idet de ikke bleges
  • Risikoen for hud irritationer mindskes – der efterlades ingen skadelige stoffer eller lugte i tekstilet
  • Særlig velegnet for allergikere og astmatikere

For yderligere information kontakt:

• Morten Kjær, adm. direktør i renserivirksomheden Fred Butler: Telefon 70 22 20 58
  • Kenni Kjær Rasmussen, presseansvarlig, KommunikationsGruppen: 33 98 00 00

[1] Ifølge EU og The International Agency for Research on Cancer kan perchlor være kræftfremkaldende, og kraftig udsættelse for stoffet har resulteret i effekter på centralnervesystemet, øjne og hud og i mindre grad lunger, lever og nyrer.