Fyld fuldkorn på hos Q8

Q8 er som første olieselskab blevet partner i det landsdækkende Fuldkornspartnerskabet. Partnerskabet markerer, at Q8 fremover vil sælge endnu flere sundere madvarer og bl.a. indføre fuldkorn i sine brød og snacks

Q8 tager nu næste store skridt i sin strategi om at forvandle sig fra at være en kæde af servicestationer med bilvask til at blive en kæde af moderne convenience butikker med fokus på friske madvarer af høj kvalitet – butikker, der også sælger brændstof og bilvask.

Q8 er nemlig som første olieselskab blevet optaget som partner i Fuldkornspartnerskabet, der støttes af bl.a. Fødevarestyrelsen og en række kendte sundhedsorganisationer.

I praksis betyder partnerskabet, at Q8 fremover vil tilbyde et voksende udbud af fuldkornsprodukter med det orange fuldkornslogo i sine Qvik To Go butikker landet over.

Et signal om mere sundhed
I de seneste par år har Q8 indført en række mad- og drikkevarer, som har en sundere profil end den traditionelle fastfood mad ”nede fra tanken.”

Det har været en succes, og Q8 har bl.a. kunnet mærke en stigning fra kundegrupper, der lægger særlig vægt på sunde varer – herunder mange kvinder.

”Vi har hver dag tusinder af kunder i vores Q8 butikker landet over. Både bilister og andre trafikanter, men også rigtigt mange beboere fra lokalområderne. Vi vil gerne give vores bidrag til, at de – og alle andre danskere - spiser sundere,” siger marketingchef Tine Bredvig fra Q8.

”Fuldkorn er et vigtigt element i vores daglige kost. Derfor er det helt naturligt for Q8 at gå ind som aktiv partner i det spændende og succesrige Fuldkornspartnerskabet ,” fortsætter hun.

Q8s fokus på sundere madtyper er en central del af olieselskabets Mission Omtanke, der gennemstrømmer alle Q8s aktiviteter over for kunder, medarbejdere, produkter, klima og samfundet.

Vigtigt at få Q8 med
Hos Fuldkornspartnerskabet er man glade for at få Q8 som ny partner og aktiv deltager i at få budskabet om fordelene ved fuldkorn bredt ud til alle danskere:

”Det nye samarbejde øger tilgængeligheden af fuldkorn, og det er meget positivt. Vi håber, at vi på Q8s servicestationer kan få fat i nogle af de målgrupper - vi ellers har svært ved at ramme. Jo flere partnere, som fortæller om fordelene ved fuldkorn - desto flere danskere håber vi at kunne få til at spise mere fuldkorn,” siger Rikke Iben Neess, Kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet blev stiftet i 2008 og støttes økonomisk af Fødevarestyrelsen. Organisationen har i dag 27 partnere, hvor Q8 er det eneste olieselskab. Den er et unikt samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, en række sundhedsorganisationer og en række fødevarevirksomheder, som sammen arbejder for at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Q8 selv med i udviklingen af brødet
Da Q8 besluttede sig for at gå med i Fuldkornspartnerskabet , var næste trin at finde brødtyper til bake-off, som kunne leve op til de skrappe krav fra partnerskabet. Det viste sig ikke at være helt så nemt.

Derfor besluttede Q8 at gå direkte med i udviklingen af de nye fuldkornsbrød, som nu kan købes i Q8-butikker landet over.

Resultatet er i første omgang blevet et spelt-baseret og et almindeligt fuldkornsbrød, som Q8 er ene i Danmark om at kunne tilbyde sine kunder. Q8 vil også have tre typer fuldkornssnacks, müsli-boller af fuldkorn, pølsehorn med fuldkornsbrød og hotdogbrød af fuldkorn. Senere vil der løbende komme yderligere nybagte fuldkorns-produkter på hylderne hos Q8.

Glemmer ikke de traditionelle varer
Hos Q8 er man klar over, at de nye fuldkornsprodukter ikke vil udrydde de traditionelle bestsellere i tankbutikkerne, der har en noget mere usund profil:

”De nye produkter er et supplement til vores kendte madvarer og et tilbud om, at kunderne kan få et sundere alternativ. Vores kunder vil fortsat som altid kunne købe franske hotdogs,  wienerbrød, pizza, slik, snacks og cola i vores butikker,” siger Tine Bredvig fra Q8.

((Boks 1))

Q8 og fuldkorn
Mange af Q8s nye fuldkorns-produkter er markeret med Fuldkornspartnerskabets orange logo som bevis på, at de opfylder kravene om et stort indhold af fuldkorn.
I første omgang tilbyder Q8 følgende fuldkorns-godkendte madvarer: To typer fuldkornsbrød , tre typer fuldkornssnacks. müsli-boller samt hotdogbrød af fuldkorn. Desuden har Q8 pølsehorn, der har fået tilført fuldkorn.
Senere vil der løbende komme flere fuldkorns-produkter på hylderne hos Q8.
Q8s nye fuldkornsprodukter sælges på alle Q8 servicestationer, der tilbyder friskbagte bake-off brødvarer.

((Boks 2))

Danskerne og fuldkorn
Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne hver dag spiser 75 gram fuldkorn. Børn mellem 4 og 10 år skal have 40 til 60 gram fuldkorn dagligt.
Det svarer nogenlunde til, at man skal spise en portion havregryn og 1-2 skiver fuldkornsrugbrød
Ifølge Fuldkornspartnerskabet får 94 pct. af danskerne ikke fuldkorn nok.
Flertallet af befolkningen får således under halvdelen af den fuldkornsmængde, som Fødevarestyrelsen anbefaler.
Problemet er mindst blandt børn og størst blandt unge.

Nærmere oplysninger:

Mobiltelefon: 40 94 27 06
Email: jysn@q8.dk

Q8 er begyndt at sælge forskellige former for fuldkornsbagværk, der bærer Fuldkornspartnerskabets orange logo. Det gælder både hele brød, boller og snacks som dem på billedet.