G4S alarmen advarer om ild og røg fra pejs og levende lys

Flere og flere danskere sikrer sig nu med en røgdetektor som del af deres tyverialarm. Røgdetektoren kan redde liv, og den er ekstra vigtig i den mørke og kolde vinter, hvor man tænder op i pejs, brændeovn, stearinlys og juletræ.

Danmarks største sikkerhedsfirma, G4S, har ekstra travlt i efterårs- og vintermånederne. Ikke kun, fordi antallet af indbrud i forladte sommerhuse stiger, og indbrudstyve har deres højtid omkring jul og nytår. Men også fordi flere og flere danskere køber privatalarmer og udvider dem med røg- sensorer.

Hvert år er der ca. 25.000* brande i danske hjem. De fleste af dem sker i vinterhalvåret med december som den værste med typisk 3.000* brande. Alene i juleugen fordobles antallet af brandalarmer i forhold til en almindelig vinteruge.

"Vi kan godt mærke, at villaejerne er blevet mere bevidste om, hvor gode deres tyveri- og privatalarmer er - og hvad alarmerne egentlig advarer om. Sikkerhed mod indbrud er fortsat husejernes første prioritet, men flere og flere spørger også, om vores alarmer kan hjælpe i forbindelse med ild, røg og vandskader," fortæller privatmarkedschef Per Bloch-Frederiksen fra G4S.

G4S' røgdetektorer er gode at have hele året rundt, men de er nok ekstra aktuelle i efterårs- og vintermånederne. De slår nemlig alarm, når ild og røg fra pejse, brændeovne, stearinlys, juletræet - og for den sags skyld også den brankede julesteg eller julebaget - ikke længere er under fuld kontrol.

Røgalarm på få sekunder
G4S' røgdetektor sælges i forbindelse med firmaets populære Securitas Privatalarm P4 og P5 produkter.

Detektorerne fordeles over hele huset. En af dem typisk i de rum, hvor man har levende ild i form af pejs eller placerer juletræet. To til tre røgdetektorer vil være nok til de fleste, almindelige danske parcelhuse.

Når røgdetektoren har følt røg i mere end 10 sekunder, advarer den husets centrale G4S alarmenhed, der så sender besked til G4S' døgnbemandede kontrolcentral. Alt dette sker inden for bare 5 sekunder.

Røgalarmen kan redde liv
G4S sender derefter enten en SMS eller ringer til husejeren og fortæller, at der er registreret røg i den pågældendes ejendom.

"I de fleste tilfælde er beboerne ikke selv hjemme, når røgalarmen går i gang. Men der kan f.eks. også være tilfælde, hvor beboerne sover fra glemte stearinlys eller madvarer under tilberedning i ovnen. I andre tilfælde er det børn eller husdyr, som har spredt ilden ved at vælte levende lys. I de tilfælde kan røgdetektoren være med til at redde liv," forklarer Per Bloch-Frederiksen.

G4S sælger røgdetektoren som en udvidelse til sine P4 og P5 Privatalarmer. Røgdetektoren koster 495 kroner og 15 kroner om måneden i abonnement.

Gode råd om brug af åben ild
Huset og lejligheden sikres bedst ved at udstyre dem med røgdetektorer, der arbejder sammen med en moderne husalarm. Ud over det er der en række andre ting, man kan foretage sig for at undgå ild og brand:

• Hav altid en fyldt vandkande i nærheden, hvis du har åben ild i form af stearinlys, pejs eller juleudsmykning.
  • Forlad aldrig et lokale med tændte stearinlys - sov heller ikke fra dem.
  • Stil ikke lysene i en højde, hvor husdyr og småbørn kan vælte dem
  • Placér ikke levende lys i nærheden af brændbare materialer som f.eks. gardiner, i bogreoler eller under hylder og vægskabe
  • Opstår der alligevel brand, som man ikke selv kan slukke, gælder det om at få alle i huset ud og tilkalde brandvæsen via 112.

* Kilde: Forsikringsoplysningen

Yderligere informationer:
Privatmarkedschef Per Bloch-Frederiksen, G4S Security Services A/S, tlf: 43 86 53 75, mobiltlf.: 21 73 91 07:

Presseansvarlig Leif Bomberg, KommunikationsGruppen, tlf: 33 98 00 00, mobiltlf: 40 68 61 28, email: leif@kommunikationsgruppen.dk