Gør bilen forårsklar nu – for sikkerhedens og pengepungens skyld

Mange danske bilejere glemmer at give bilen en god forårsrengøring og et serviceeftersyn efter den lange vinter. Det forringer trafiksikkerheden og bilens værdi

Forårssol, plusgrader og tørre veje får køreglæden til at boble hos mange danske bilejere. Så nu er det tid at gøre bilen forårsklar. For vintertrætte, snavsede biler er farlige at køre i.  Men ikke nok med det. Skal bilen på et tidspunkt sælges, kan det mindske salgsværdien betydeligt, hvis den ikke vaskes og plejes oven på en lang vinter.

Så en grundig forårsklargøring af bilen i en af de kommende weekender eller i påsken vil være en god investering, både når det gælder sikkerhed og økonomi.

Rene biler er mere sikre

Der er al mulig grund til at få vasket vinterens snavsede film grundigt af bilen, for snavsede biler er sværere at se i trafikken. En snavset bil, der kører med 80 km i timen, ses fire sekunder senere end en nyvasket. I praksis svarer det til 90-100 meter på kørebanen.

Vil man være sikker på, at bilen både skinner om kap med forårssolen og bliver set bedst muligt i trafikken, er det hurtige og sikre valg et bilvaskeanlæg, som effektivt rengør bilens overflader og undervogn og kommer godt ind i alle hjørner og kroge.

”Vasker man bilen selv derhjemme, skal man være ekstra opmærksom på at huske at få rengjort lygter og reflekser, så bilen tydeligt kan ses af andre trafikanter. Det er der nemlig mange, som glemmer,” fortæller produktchef Hans Tiedemann fra Q8.

I tillæg til en grundig vask anbefaler Hans Tiedemann, at forårsklargøringen af bilen omfatter påfyldning af sprinklervæske, udskiftning af gummi i vinduesviskerne og sidst, men ikke mindst: udskiftning af vinterdæk med sommer-ditto, hvis det ikke allerede er sket. Vinterdæk på en tør sommervej forøger nemlig bilens bremselængde betydeligt.

Undgå at bilen taber værdi

Skader koster penge. Derfor er forårsklargøringen en kærkommen lejlighed til at pleje bilen, så rust forebygges. En tur forbi en bilforhandler viser nemlig tydeligt, at en omhyggeligt vedligeholdt bil holder gensalgsværdien langt bedre end sine mere eller mindre forsømte fætre. Af samme grund er der mange leasingselskaber, som udskriver en ekstraregning, når de får tilbageleveret en dårligt passet bil.

En grundig forårsvask af bilen forhindrer, at vinterens vejsalt gnaver sig igennem lakken og skader bilens følsomme dele. For at beskytte lakken yderligere har Q8 nu lanceret en ny, forbedret såkaldt Platinvask, som ikke bare rengør og giver bilen en blank og skinnende overflade, men også beskytter bilens lak imod blegning af solen.

”Skulle der efter vask vise sig lak- eller andre småskader forårsaget af vejsalt og vinterfugt, er det en god idé at få dem repareret med det samme, inden de danner grobund for rust,” tilråder Hans Tiedemann.

Ifølge Hans Tiedemann bliver vaskeanlæggene på Q8’s servicestationer og ubemandede F24 anlæg brugt ekstra flittigt om foråret.

”Det kan give lidt ventetid, specielt på weekendens eftermiddage. Men lægger man turen forbi vaskeanlægget først på aftenen eller tidligt om morgenen, vil der sjældent være ventetid af betydning,” siger Hans Tiedemann.

Q8’s råd til forårsklargøring af bilen

• Vask bilen grundigt efter vinteren – og vask den herefter mindst én gang om måneden.
  • Undersøg, om viskerbladene skal skiftes efter vinterens frost.
  • Hvis du vasker bilen derhjemme, så husk at fjerne vinterens fedtede hinder fra ruder, spejle, lygter og reflekser.
  • Gå bilen efter for stenslag og småskrammer - og få dem repareret, så de ikke danner grobund for rust.
  • Husk at skifte vinterdækkene ud med sommerdæk.
  • Tjek dæktryk. Vær opmærksom på, at det anbefalede dæktryk kan være anderledes, når du har skiftet til sommerdæk.
  • Husk sprinklervæske.
  • Vil du undgå ventetid på bilvask i weekenden, så kom tidligt om morgenen eller efter kl. 19 om aftenen.

Billedtekst:

For at forebygge rustskader har Q8 lanceret en ny Platinvask, som ikke bare rengør og giver bilen en blank og skinnende overflade, men også beskytter bilens lak imod blegning af solen.

((Billedet er til redaktionens fri anvendelse))

Nærmere oplysninger fås hos: