Halvdelen af alle bilister har været ved at falde i søvn over rattet

En ud af fire har været tæt på en ulykke på grund af nedsat opmærksomhed og reaktionsevne. Træthed er lige så farligt som spirituskørsel.

Træthed er den væsentligste faktor, når danske bilister selv skal bedømme, hvornår – og i hvilke situationer – deres opmærksomhed og reaktionsevne har været påvirket under kørslen. Men også børn i bilen, sms’er og kort-læsning er med til at stjæle opmærksomhed fra vejen og trafikken.

Det viser en ny undersøgelse fra Q8*. Hele 73 procent af samtlige adspurgte bilister indrømmer, at de har kørt bil i situationer, hvor deres opmærksomhed og reaktionsevne har været nedsat. Og ikke færre end 48 procent oplyser, at de har kørt bil med stærkt nedsat reaktionsevne.

”Enhver form for distraktion af føreren øger risikoen for ulykker, og træthed bag rattet er faktisk lige så farligt som spirituskørsel,” fastslår specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, Pernille Ehlers.

Det er helt i overensstemmelse med bilisternes egne erfaringer. 23 procent af bilisterne svarer, at de har været tæt på at blive involveret i en ulykke som konsekvens af nedsat opmærksomhed og reaktionsevne. Otte procent har rent faktisk været involveret i et uheld eller en ulykke som følge af træthed eller distraherende omstændigheder under kørslen.

Farlig ferietid

Ferietiden er traditionelt en tid, hvor mange familier drager på langfart i bilen og ofte tilbagelægger mange hundrede kilometer om dagen i bestræbelserne på at nå frem til feriedestinationen så hurtigt som muligt.

En måde at undgå træthed bag rattet på er at holde hyppige pauser.

”Vi ved, at bilisterne gerne vil hurtigt videre, når ferien venter forude. Derfor har vi lagt os i selen for at gøre de små pauser til noget, det er værd at stoppe for, og som ikke tager tid.  Q8 har indrettet særlige beverage barer med god kaffe og andre varme og kolde drikke, og vi tilbyder sandwich, der netop er skabt til hurtige pauser,” siger Jytte Wolf-Sneedorff, kommunikationschef i Q8.

Hun bakkes op af Rådet for Sikker Trafik:

”Kombinationen af børn på bagsædet, ukendte vej- og trafikforhold og mange timer bag rattet, måske endda på skæve tidspunkter af døgnet, kan være en farlig cocktail,” siger Pernille Ehlers, som giver bilisterne disse råd med på vejen:

”Det vigtigste er at tage det roligt – at lade være med at presse sig selv eller familien for hårdt for at nå hurtigt frem. Tag hyppige pauser – kør ikke mere end to timer ad gangen. En powernap på 15-30 minutter er effektiv til at bekæmpe træthed, hvis der ikke venter en alt for lang køretur bagefter. Benyt eventuelt pausen til at skifte chauffør og sørg for at få sund mad og drikke. Junkfood, slik og sodavand gør bare én mere sløv. Telefonopkald, sms’er og kortlæsning bør altid være overladt til en anden end føreren, og kørsel om natten bør så vidt muligt undgås. Det er langt bedre og mere sikkert at få en god nats søvn.”

*Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interviews med danske bilister i alderen 18-74 år i marts 2012.

Flere oplysninger fås hos:

Og på: