Hjemmeside hjælper ældre og mennesker med handicap

Efterårsferien står for døren, og på hjemmesiden godadgang.dk kan gangbesværede, kørestolsbrugere, synshandicappede, hørehæmmede og allergikere tjekke, hvilke turistattraktioner, de kan besøge uden at støde ind i forhindringer.

I Danmark er hver 5. dansker berørt af en funktionsnedsættelse. De er afhængige af, at landets turistattraktioner, museer m.m. tager hensyn til, at ikke alle kan klare trapper, tåle husdyr, se informationsskilte eller høre en guide fortælle. Desværre har alle ikke adgang til alle steder. På godadgang.dk kan man tjekke adgangsforholdene på en lang række turistattraktioner.

”Mennesker med nedsatte funktioner, der ønsker at planlægge et besøg på en af landets turistattraktioner har brug for oplysninger om de steder, de vil besøge. Ikke kun priser og åbningstider, men konkrete informationer om de faktiske adgangsforhold”, forklarer Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang, der er en forening og mærkeordning – stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer – som indsamler oplysninger og informerer om adgangsforhold til steder med offentlig adgang i hele Danmark.

På godadgang.dk kan gangbesværede på forhånd undersøge, om der er trapper eller langt at gå fra parkeringspladsen til hovedindgangen. Allergikere kan tjekke, om der er adgang for husdyr, og om der anvendes parfume i rengøringsmidler. Brugere af høreapparat kan finde ud af, om stedet har en teleslynge, mens svagtseende og blinde kan tjekke, om stedet har informationskanaler, der passer til deres behov.

_________________________________________________________

Flere af landets største feriekommuner vil være handicapvenlige:

Der er penge i at være handicapvenlig

Langt fra alle har adgang til landets mange turistattraktioner. I Danmark er 1. million danskere nemlig berørt af et større eller mindre handicap, der stiller krav til, hvilke steder man kan besøge. Nu har flere danske feriekommuner fået øjnene op for den store målgruppe og går målrettet efter at blive handicapvenlige – der er nemlig penge i at kunne byde alle velkomne.

Det er blevet trendy for danske kommuner at profilere sig som handicapvenlige i den benhårde konkurrence for at tiltrække flere turister. Inden for de senere år har flere af landets største turistkommuner som København, Fåborg-Midtfyn, Odsherred samt ’Toppen af Danmark’ indgået samarbejde med foreningen God Adgang – Danmarks nationale mærkeordning – der arbejder med at forbedre og informere om tilgængeligheden i bygninger og på områder med offentlig adgang.

”I Danmark er hver 5. dansker berørt af en funktionsnedsættelse, og flere kommuner og turistattraktioner har nu fået øjnene op for den store gruppe af mennesker i konkurrencen om at tiltrække flere gæster og turister. Helt fejlagtigt opfattes arbejdet med tilgængelighed ofte som dyrt og besværligt, men med enkle og billige tiltag kan man faktisk øge sit kundegrundlag betydeligt og dermed tjene flere penge”, udtaler Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang.

God Adgang er en mærkeordning, der ledes af en non-profit og upolitisk forening ved samme navn. Målsætningen er at informere om tilgængelighed og inspirere virksomheder og kommuner til at skabe bedre fysiske adgangsforhold til bygninger med offentlig adgang. God Adgang er stiftet af VisitDenmark, HORESTA og Danske Handicaporganisationer.

God Adgang vurderer adgangsforholdene i forhold til 7 typer handicap:

• Kørestolsbrugere
  • Gang-, arm- og håndhandicappede