Husk nye krav til cykellygterne

Fra 1. november skærper Trafikstyrelsen kravene til cykellygterne, derfor er det vigtigt at tjekke lygterne for at sikre sig, at de lever op til de nye krav. Gør de ikke det, udsætter man ikke kun sig selv for stor fare, forsikringen dækker heller ikke, hvis man er skyld i en ulykke.

Rigtig mange danskere træder benhårdt i pedalerne trods sne, regn, blæst, modvind og mørke, derfor er det vigtigt, at cyklen er i top form.

”Cykler du til og fra arbejde i mørke, er det meget vigtigt, at du har lygter på din cykel, så du er synlig for både cyklister og bilister, når du drøner af sted. Hav altid lygterne i jakkelommen eller i din taske, eller få dem fastmonteret på cyklen, så du aldrig glemmer dem. Det handler først og fremmest om din egen sikkerhed, men også om at skabe større trafiksikkerhed i det hele taget”, lyder det fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Husk den rette lysstyrke!

Men det er ikke nok bare at fiske et par flade cykellygter frem fra skuffen.

Fra 1. november kræver Trafikstyrelsen, at lyset fra for- og baglygter skal være synligt på mindst 300 meters afstand. Ligesom for- og baglygter skal sættes fast, så de lyser henholdsvis lige fremad og lige bagud. Dog skal en kraftig forlygte, der er beregnet til at oplyse vejen, monteres med et fald, så den ikke blænder modkørende.

Mindre erstatning uden lys

Glemmer du helt cykellygterne, betyder det ikke kun, at du risikerer at udsætte dig selv for fare i trafikken. Manglende lys kan betyde, at du får mindre i erstatning, hvis du får ødelagt din cykel i et trafikuheld – eller du kan ende med at skulle betale erstatning til andre.

”Kører du på cykel uden for- og baglys, og en anden cyklist eller trafikant kører ind i dig og ødelægger din cykel, kan du risikere at få nedsat erstatningen. Din forsikring dækker nemlig ikke skader på din cykel, hvis du selv har skylden for ulykken. Så på med cykellygterne – både for din egen og andres sikkerhed”, lyder opfordringen fra Lise Agerley i Alka.

Gør cyklen vinterklar
I det helet taget er det en rigtig god idé at få tjekket cyklens form, så den kan modstå både frost og fugt, hvis den er din tro følgesvend gennem hele vinteren. Sørg for, at kæden er stram, at bremser og kabler er fri for smuds, og at cyklen er spændt godt efter. Tjek også skærmene, så du undgår at blive våd og beskidt. Og smør alle bevægelige dele - gerne hver anden uge.

Glem ikke cykeltyven!

Nu du er i gang med at trimme cyklens form, så sørg også for, at den ikke frister cykeltyven.

”Lige meget om det er vinter eller sommer, så glem ikke, at der altid er cykeltyve på spil. Husk at låse din cykel med en godkendt lås – og stil den så vidt muligt i en kælder, garage eller lignende, når du ikke bruger den. Og undgå at stille den på udsatte steder som togstationer og busstoppesteder om natten”, lyder rådene fra Lise Agerley fra Alka.

Skulle du være så uheldig at få stjålet din cykel alligevel, så meld tyveriet til tyveriet til politiet hurtigst muligt – og kontakt også dit forsikringsselskab.

GODE RÅD TIL LANDETS CYKLISTER:

• Husk for- og baglygte i mørket
  • Tjek, at din cykel er i god og sikker stand
  • Lås altid din cykel
  • Fjern løse cykellygter, pumpe og kurv, når du forlader den
  • Lås din cykel fast med en godkendt lås
  • Gem altid cyklens stelnummer og låsekort
  • Sørg for, at din cykel har en godkendt lås, der opfylder krav, som forsikringsselskaberne, politiet, Dansk Varefakta Nævn (DVN) og Dansk Cyklist Forbund er blevet enige om
  • Stil, så vidt muligt, din cykel i en kælder, garage eller lignende, når du ikke bruger den
  • Lad være med at stille din cykel på udsatte steder som togstationer og busstoppesteder om natten

(Kilde: Alka)

For mere information kontakt: