Hver tredje kvindelige bilist tjekker aldrig dæktrykket

Hver tredje kvinde er så usikker på, hvordan man tjekker dæktryk, at hun aldrig gør det selv, viser ny YouGov analyse. Et bekymrende stort tal, når man ved, at forkert dæktryk påvirker både bilens køreegenskaber, sikkerhed og brændstoføkonomi

Her i vinterhalvåret kører mange tusinde danskere rundt i bil uden at tænke over, at de måske kører rundt med et forkert dæktryk.

Dermed kan de risikere at udsætte sig selv og andre trafikanter for fare, fordi bilens køre-egenskaber forringes ved for lavt dæktryk. Mange glemmer samtidig, at dæktrykket også skal justeres efter, om man kører på sommer- eller vinterdæk.

En ny undersøgelse*, som analysefirmaet YouGov har lavet for Q8, viser, at kun 56 pct. af de danske bilister ved, hvordan de tjekker deres bils dæktryk. 22 pct. mener, at de har nogenlunde tjek på, hvordan de skal måle dæktrykket, mens 18 pct. er så usikre, at de aldrig gør det eller overlader det til ægtefællen, partneren eller en ven.

YouGov’s analyse* afslører samtidig, at den især er gal med de kvindelige bilister. 34 pct. af dem  indrømmer nemlig, at de er så usikre på, hvordan de måler dæktrykket på deres bil, at de aldrig gør det selv. Det tilsvarende tal for mandlige bilister er mere beskedne 4 pct.

Ekstra nemt hos F24
Da Q8 for tre år siden foretog en analyse blandt 300 bilister, viste det sig, at 77 pct. af bilisterne kørte med forkert dæktryk. I 55 pct. af tilfældene sad der en kvinde bag rattet.

”Det er bekymrende, at så mange danske bilister stadig ikke er opmærksomme på, hvor vigtigt dæktrykket er for trafiksikkerheden. Om få dage begynder den store juletrafik, og hundredetusinder af biler vil fylde de danske veje. Af disse vil mange med stor sandsynlighed køre med forkert dæktryk. Derfor kan vi kun anbefale,  at de kigger forbi en servicestation og får tjekket deres dæktryk,” siger kommunikationschef Jytte Wolff-Sneedorff fra Q8.

Alle Q8 tankstationer har gratis udstyr til måling af dæktryk, og på selskabets ubemandede F24 lavprisanlæg er der nu installeret digitale dæktryksmålere, der gør det let at tjekke dæktryk, også for folk, der aldrig har prøvet det før.

Korrekt dæktryk er vigtigt
Udenlandske analyser viser, at 6 pct. af alle motorvejsulykker kan henføres til for lavt dæktryk.
Ukorrekt dæktryk går ud over trafiksikkerheden, fordi bilen får dårligere køreegenskaber og længere bremselængder. En farlig situation, der kan blive yderligere forværret af, at mange biler er fyldt op med passagerer, bagage og julegaver her i december.

Dertil kommer, at forkert dæktryk går ud over pengepungen, da bilen bruger op til 6 pct.** mere brændstof, hvis dæktrykket er for lavt.

Kører man f.eks. 15.000 km om året i en populær mellemklassebil som Golf, kan et korrekt dæktryk spare 50 liter benzin om året – svarende til 125 kg CO².

Gode råd om dæktryk
Q8 betjener hver uge omkring en million kunder på sine servicestationer og F24 automattank-anlæg landet over. Til dem og alle andre bilister har Q8 følgende gode råd om dæktryk:
•    Lad måling af dæktryk være en normal procedure, når du kører bilen til vask.
•    Sørg for at tjekke dæktrykket mindst én gang om måneden året rundt.
•    Husk også at tjekke dæktrykket i reservehjulet. Du ved aldrig, om du får brug for det ekstra dæk.
•    Hvis du kører på bilens standard-monterede dæk, kan du i mange nyere biler se det anbefalede dæktryk på en mærkat, der enten sidder på dørstolpen i førersiden eller på indersiden af tankdækslet. Ellers står den korrekte værdi i bilens instruktionsbog.
•    Vær opmærksom på, at det anbefalede dæktryk kan være anderledes, når du har skiftet til vinterdæk. Tjek hos din leverandør af vinterdæk, hvilket tryk der passer til netop dit dæk.
•    Er bilen fyldt op med passagerer og bagage, påvirker det bilens køreegenskaber. Tag hensyn til det, når du fylder luft på dækkene.

* YouGov har spurgt 1.005 danskere i første uge af december 2012.
** Tallet stammer fra Michelins analyse af dæktryk hos danske bilister og fra brancheforeningen EOF.

Nærmere oplysninger fås hos:
Mobiltelefon: 40 94 27 06.

Mange danske bilister kører rundt i vinterhalvåret med forkert tryk i dækkene. Det påvirker bilens køreegenskaber og koster ekstra i brændstofforbrug. Husk derfor at tjekke dæktryk med jævne mellemrum.

((Billedet er til redaktionens fri anvendelse))