Kvalitetskaffe på tanken er et hit

Danskerne forbinder i stigende grad servicestationerne med eksklusive kaffeoplevelser, viser en ny undersøgelse af danskernes kaffevaner. Q8 melder om markant vækst i salget af kvalitetskaffe.

De tider, hvor en kaffepause på landevejen var ensbetydende med en kop besk, daggammel kandekaffe, er endegyldigt forbi. Det viser en ny undersøgelse af danskernes kaffevaner, gennemført af YouGov for Q8.

I dag køber hver tredje dansker (34%) oftere kaffe på en servicestation, fordi kaffens kvalitet er blevet meget højere. Og lige så mange får spontant lyst til at købe en kop kaffe, hvis servicestationen oven i købet har gjort noget ud af at indrette et hyggeligt café-område.

God kaffe giver nye kunder

Især i hovedstaden tager servicestationerne ligefrem konkurrencen op med de rendyrkede kaffekæder. Knap 20% af københavnerne i YouGov-undersøgelsen svarer nemlig, at de kan finde på at smutte forbi en servicestation alene for at få en god kop kaffe.

Hos Q8 mærker man klart, at danskerne i dag opfatter god, friskbrygget kaffe og hyggelige café-områder som en naturlig del af servicestationernes tilbud. Kaffesalget på Q8’s servicestationer er nemlig på bare tre år steget med 25%.

”I dag efterspørger kunderne kaffe lavet på friske hele bønner og med frisk mælk. Kaffens konkurrencedygtige kvalitet - plus det at man hos os kan få og betale for sin kaffe uden lang ventetid - kan vi aflæse direkte på vores kaffesalg,” fortæller Q8’s produktchef for kaffe, Mette Andersen Hamborg.

Kaffe skal være en oplevelse

Q8’s servicestationer indførte i 2009 et eksklusivt kaffekoncept med hyggelige café-områder. Rygraden i konceptet er den gode kaffesmag. Den kommer fra friske, hele kaffebønner, malet og brygget på de bedste selvbetjente kaffemaskiner, der findes på markedet.

Frisk mælk hører også med til en god kaffeoplevelse. Det synes i hvert fald 54% af danskerne ifølge YouGovs nye undersøgelse. Det har Q8 valgt også at imødekomme.

”Vi samarbejder med en af Danmarks førende kaffeleverandører for at være helt sikre på, at kaffebønnernes kvalitet er den allerbedste. Vi har også erstattet den traditionelle UHT-mælk med frisk, køleskabskold økologisk mælk,” fortæller Mette Hamborg. Hun tilføjer, at Q8 søger at efterleve danskernes ønsker på alle planer for at kunne give den bedst mulige kaffeoplevelse – fra indretningen af servicestationernes café-miljøer til prisen på kaffen, og selv når det gælder koppens størrelse og kvalitet.

I løbet af 2012 vil Q8 supplere sin kaffesucces på servicestationerne med en beverage-bar med iskaffe, kager, smoothies og andre lækkerier. Den første er allerede taget i brug.

Undersøgelsen af danskernes kaffevaner er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1011 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 9.-10. februar 2012.

Nærmere oplysninger fås hos:

Servicestationer med hyggelige café-områder og god kvalitetskaffe konkurrerer i stigende grad med de rendyrkede kaffekæder, viser en ny undersøgelse.

((Billedet er til redaktionens fri anvendelse))