Manglende forårstjek af sommerhuset kan koste dyrt

Selvom vinteren har været mild, er det vigtigt, at sommerhusejere tjekker huset for frost- og regnvandsskader. Skjulte regn- og frostskader i sommerhuset kan nemlig let ende med at koste op mod 800.000 kroner, hvis de ikke repareres hurtigst muligt.

Forårets lune vejr får i øjeblikket danskerne til at rykke ud i landets mange sommerhuse, og hvert år oplever Alka flere kunder, der får sig flere slemme overraskelser med voldsomme og dyre vandskader.

Ifølge forsikringsselskabet kan regningen hurtigt løbe helt op på 800.000 kr., hvis skaderne efter frost- og vandskader ikke repareres med det samme. Derfor rådes alle sommerhusejere til at give huset et grundigt forårstjek.

”Mange af de typiske skader efter vinteren er fugt, frost eller regnvand, der er trængt ind gennem utætheder i sommerhuset, derfor er det vigtigt, at man åbner langsomt for vandet. Åbner du langsomt for vandet, kan du holde øje med aftapningsstederne. Dermed kan du hurtigt lukke, hvis en utæthed pludselig skulle vise sig. Når du har åbnet for vandet, og du har sikret dig, at alle aftapningssteder er lukket, skal din vandmåler stå helt stille. Gør den ikke det, har du en utæthed, som du hurtigst muligt skal få udbedret”, lyder det fra Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Det er også vigtigt, at du kontrollerer, at vandlåsene er tætte og undersøg også, at køleskab, fryser og komfur fungerer. Afprøv også husets elektriske relæ og tjek for fugtskjolder, der kan afsløre utætheder fra taget, tagrender eller skorstenen.

Kontakt din forsikring, hvis du finder en skade

Selvom forsikringen sjældent dækker vand- og fugtskader, der er de hyppigste årsager til skader på sommerhuset, opfordrer Alka alligevel sommerhusejerne til at kontakte deres forsikringsselskab.

”Hvis du finder en skade under din gennemgang af huset, er det ikke for sent at anmelde skaden, heller ikke selvom skaden er nogle måneder gammel. Anmeldelsen skal bare ske hurtigst muligt efter, at du har opdaget den! Hvis der dukker skader op, som du ikke ved, om din forsikring dækker, er det altid en god idé at kontakte dit forsikringsselskab. De kan hjælpe dig”, lyder rådet fra Lise Agerley fra Alka.

Gode råd:

Giv dit sommerhus et forårstjek:

• Åben langsomt for vandet samtidig med, at du holder øje med aftapningsstederne. Dermed kan du hurtigt lukke, hvis en utæthed pludselig skulle vise sig
  • Når du har åbnet for vandet, og du har sikret dig, at alle aftapningssteder er lukket, skal din vandmåler stå helt stille. Gør den ikke det, har du en utæthed, som du hurtigst muligt skal få udbedret
  • Kontroller at vandlåse under køkken- og håndvaske er tætte
  • Undersøg at køleskab, fryser og komfur fungerer, og afprøv husets elektriske relæ
  • Se vægge og lofter nøje efter. Fugtskjolder kan afsløre utætheder fra taget, tagrender eller skorstenen
  • Tjek tagbeklædning, skorsten samt skorstenens ind- og afdækning for skader. Kontroller også tagrender, nedløb og tagbrønde
  • Tjek vinduer og døre. Måske skal du smøre hængslerne eller udskifte en lås
  • Gå træerne på din grund efter – tjek, om der er grene, der bør fjernes
  • Sørg for at sikre sommerhuset med en godkendt alarm

Kilde: Alka

Sådan dækker forsikringen dit sommerhus

• Frostsprængninger med vand- eller fugtskader til følge er kun dækket af forsikringen, hvis huset er tilstrækkelig opvarmet.
  • Forsikringen dækker ikke indtrængning af vand fra tagrender, som er tilstoppet eller frosset til.
  • Stormskader og indbrudsskader på vinduer og døre er dækket af forsikringen.
  • Det samme gælder indbo, der stjæles, hvis det er låst inde. Havemøbler, som står udenfor, er således ikke dækket.

Kilde: Alka

For yderlige informationer: