Nu er det på høje tid at sommersikre villaer og lejligheder

I de seneste fire år er antallet af indbrud i danskernes boliger steget med 23 pct. Mange af indbruddene foregår, mens beboerne er på sommerferie. Travlheden er stor hos G4S, som skal nå at installere mange privatalarmer, inden familien Danmark flytter til sommerlandet.

Flere og flere danskere har fået alarmer i de senere år, men langt fra alle, som kunne have behov for det. Det er formentlig en af årsagerne til, at antallet af indbrud i villaer og lejligheder fortsat ligger højt. Det gælder især i sommermånederne, hvor familien Danmark holder ferie, mens indbrudstyvene omvendt har ekstra travlt.

Set over en fire-årig periode er antallet af anmeldte indbrud* i sommermånederne (juli, august og september) således steget med 28,2 pct. på landsplan.. Det hidtil højeste antal indbrud i årets tredje kvartal blev målt i 2009.

Alarmsalget steget med 10 pct.
Hos G4S, der er Danmarks største sikkerhedsfirma, har man i disse uger lynende travlt, fordi mange danske boligejere vil nå at sikre deres ejendom, før turen går ud i sommerlandet.

"Mange flere danskere end tidligere tænker i dag i sikkerhed og alarmer som en naturlig ting, når der skal bygges nyt, bygges om eller købes ekstra ting til hjemmet. Det kan vi måle på vores salg af privatalarmer, der ligger godt 10 pct. højere end sidste år," fortæller privatmarkedschef Per Bloch-Frederiksen fra G4S Danmark.

G4S' egne analyser viser, at 70 pct. af indbrudstyvene holder sig væk, når de ser et G4S alarmskilt på en ejendom. Dertil kommer, at G4S har omkring 1.000 vagter landet over, som arbejder døgnet rundt.

Store geografiske forskelle
Indbrudstyvene er ikke lige aktive over hele Danmark. Derfor er der store forskelle på udviklingen i indbrud i villaer og lejligheder i sommermånederne i de enkelte landsdele, regioner og kommuner.

Top-10 listen over de hårdest ramte kommuner i tredje kvartal sidste år ser således ud:

Ærø +200%
Syddjurs +93%
Solrød +86%
Silkeborg +80%
Viborg +71%
Ikast-Brande +65%
Åbenrå +50%
Skanderborg +49%
Billund +46%
Vejen +42%

Procentsatserne er udregnet som forskellen på antallet af indbrud i villaer og lejligheder i tredje kvartal 2009 og 2010.

* Ifølge Danmarks Statistik var antallet af anmeldte indbrud i villaer og lejligheder i årets tredje kvartal på landsplan 9.897 i 2010. Året før toppede tallet med 10.695 efter 9.907 i 2008 og 7.722 i 2007. Kilde: Danmarks Statistik.

Yderligere oplysninger fås hos:
Privatmarkedschef Per Bloch-Frederiksen, G4S Danmark, på telefon 21 73 91 07, e-mail per.bloch-frederiksen@dk.g4s.com

eller

Presseansvarlig Leif Bomberg, KommunikationsGruppen as, telefon 33 98 00 00, e-mail leif@kommunkationsgruppen.dk