Ny sort databoks i bilen sparer både menneskeliv og penge

Den nye generation af den sorte boks til biler er nu en realitet. Som de eneste i Danmark tilbyder Alka fra i dag, torsdag d. 28. juni, bilister at få installeret en ny og forbedret databoks, der både udløser en billigere forsikringspræmie og reducerer risikoen for færdselsuheld.

Kører man som de fleste danskere pænt i sin bil, kan man nu spare 25 procent på sin bilforsikring. Til gengæld skal man bare lade en databoks installere i bilen, der registrerer sit kørselsmønster. Som de eneste i Danmark tilbyder forsikringsselskabet Alka alle bilister at få installeret ’Alkaboksen’ – en ny og forbedret udgave af deres tidligere databoks.

”Vi har været stand by med den nye Alkaboks de sidste 18 måneder, fordi vi ønskede en ny og mere moderne boks, der både kunne registrere flere forskellige slags data, og som var et økonomisk bedre tilbud til bilisterne. Det er lykkedes nu med den nye Alkaboks”, forklarer Lise Agerley, kommunikationschef i Alka.

Alkaboksen er ikke meget større end en mobiltelefon, men kan både måle hastighed, trykpåvirkning ved sammenstød og ringe efter ambulancehjælp via den GPS-sender, som boksen indeholder.

Forhindrer færdselsuheld og redder menneskeliv

Det er altså ikke kun penge, som den nye sorte boks sparer.

”Vi kan se fra erfaringer fra andre steder i Europa, at den automatiske ambulanceservice redder mange liv hvert år. I de alvorlige tilfælde, hvor man ikke selv er i stand til at ringe efter hjælp, og hvor ingen har set uheldet ske, vil vores alarmcentral modtage oplysninger om, hvor uheldet er indtruffet og sikre ambulancehjælp – og servicen gælder i hele Europa”, forklarer Lise Agerley fra Alka.

Ifølge Alka har den gamle udgave af ’Alkaboksen’ været med til at reducere antallet af trafikuheld med ca. 40 procent for de mere end 3.000 bilister, der har fået en boks installeret i deres bil.

Håber på færre ulykker

Selvom antallet af alvorlige færdselsuheld falder i disse år, håber Alka, at de med databoksen kan være med til at reducere antallet yderligere.

”Der sker stadig mange alvorlige færdselsuheld, som bl.a. skyldes for høj fart og som kunne være undgået, hvis man havde kørt mere hensynsfuldt. Det er et samfundsproblem, som forsikringsbranchen bør være med til at løse. Derfor tager vi nu igen vores del af ansvaret for at reducere antallet af uheld. Vi er overbeviste om, at den sorte boks vil få folk – og især yngre bilister med traditionelt dyre bilforsikringer – til at køre med større omtanke, fordi de kan spare mange penge. I sidste ende håber vi, at det kan være med til at reducere antallet af alvorlige trafikulykker, hvilket er et af målene med Alkaboksen, fortæller Lise Agerley fra Alka.

Fakta om den ’Alkaboksen’:

• Alle bilister kan få 25 procent rabat på bilforsikringen, hvis man sætter en Alkaboks i bilen.
  • Boksen koster 1.000 kr. inkl. montering.
  • Der er ingen årlige ekstra udgifter – som f.eks. abonnement – der ellers er normalt ved satellitovervågning.
  • Eneste mulige ekstraudgift er, hvis man er årsag til et færdselsuheld og mod forventning har kørt mindst 6 KM/t hurtigere end tilladte hastighed. De KM/T der køres for stærkt koster 1.000 kr. i en ekstra selvrisiko – dog er de første 5 KM/T, man kører for stærkt gratis.
  • Ved et uheld registrerer boksen hastigheden 30 sekunder før uheldet og 15 sekunder efter.
  • Oplysningerne i Alkaboksen hentes kun, hvis der sker et uheld, og er fartgrænserne overholdt, sker der ingenting. Det er desuden kun fartoplysninger som hentes.
  • Alkaboksen har reduceret antallet af trafikuheld med ca. 40 % for de mere end 3.000 kunder, der har haft den tidligere version af boksen installeret.
  • Som en sidegevinst vil boksen i tilfælde af tyveri også kunne foretage en sporing af bilen, så man hurtigt kan få sin bil retur og mindske risikoen for, at en fartglad tyv forvolder andre skade.

For mere information kontakt:

Lise Agerley, Kommunikationschef i Alka

Telefon: 43 58 59 11 / mobil: 40 21 01 77