Q8 er kommet tyverier af brændstof til livs

Sparer millioner efter at have indført obligatorisk forudbetaling

Det blev mødt med nogen skepsis, da Q8 for knap to år siden som det første olieselskab indførte obligatorisk forudbetaling ved køb af brændstof på en række udvalgte Q8 servicestationer. Bilisterne ville blive irriterede og søge andre steder hen, lød det. Men i dag kan Q8 konstatere, at mindre end to procent af brændstofkunderne er forsvundet, samtidig med at Q8 stort set er kommet de bekostelige brændstoftyverier til livs.

Det betyder, at Q8 ikke længere bliver lænset for flere hundrede tusinde liter brændstof om året, hvilket sparer selskabet for et millionbeløb.

”Det er vi naturligvis meget glade for. Og vi er måske især glade for, at vores kunder har vist stor forståelse for tiltaget,” siger kommunikationschef i Q8 Jytte Wolff-Sneedorff.

”Vores analyser viser, at 90 procent af kunderne finder det rimeligt, at vi har indført forudbetaling. Kun to procent synes, at det er urimeligt. 23 procent er endda blevet mere positive over for Q8 efter indførelsen af den nye betalingsmetode. Og samtlige adspurgte ved, hvorfor vi har indført den nye betalingsordning,” fortæller Jytte Wolff-Sneedorff.

Q8 indførte obligatorisk forudbetaling som en konsekvens af stadig hyppigere og ofte professionelt tilrettelagte brændstoftyverier, hvor gerningsmændene typisk tankede biler med stjålne eller manglende nummerplader.

I dag er der obligatorisk forudbetaling på 83 af Q8s 150 servicestationer. Her kan bilisterne kun tanke ude ved standeren ved at bruge Dankort, Q8-kort eller et andet kreditkort. Kontantkunder skal ind i butikken og betale for brændstoffet, inden der kan tankes.

”Det er som regel servicestationer i byområder og ved større trafikknudepunkter, der er udsat for brændstoftyverier, hvorimod vi sjældent oplever brændstoftyverier i mindre bysamfund i provinsen. Derfor har vi heller ikke fundet det nødvendigt at indføre obligatorisk forudbetaling på alle vores servicestationer,” forklarer Jytte Wolff-Sneedorff.

Brændstoftyvene er et dyrt bekendtskab for oliebranchen. Det anslås, at der årligt bliver stjålet brændstof for mellem 20 og 25 millioner kroner. Q8 er stadig det eneste olieselskab, der har indført obligatorisk forudbetaling.

”Jeg tror, forudbetaling er kommet for at blive. Forudbetaling er det mest effektive værn mod brændstoftyverier, og set i et lidt større perspektiv synes vi ikke, det er en farbar vej at lade kunderne betale for tabet i form af højere brændstofpriser,” siger Jytte Wolff-Sneedorff.

Nærmere oplysninger fås hos:

I dag er der obligatorisk forudbetaling for brændstof på 83 af Q8s 150 servicestationer.

(Billedet er til redaktionens fri anvendelse i forbindelse med brug af denne historie.)