Q8 stifter pris til unge iværksættere med omtanke

Unge iværksættere fra gymnasier konkurrerer på livet løs om at være bedst til at komme på nye opfindelser og udvikle forretningsmuligheder. De deltager i European Business Games som bliver afgjort den 26. april, hvor 17 finalister fremlægger deres projekter. Samtidig uddeler Q8 en pris, der belønner samfundsengagement. Prisen går til den gruppe, der udover en god forretningsidé og -plan også har øje for det større perspektiv, hvor ideen er til gavn for enten en udsat gruppe, miljøet eller et lokalområde.

For andet år i træk er Berit Jebjerg, HR manager i Q8, med i dommerpanelet ved European Business games, og det er hende, der har fået ideen til den nye pris:

- Sidste år lagde jeg mærke til, at de unge med deres projekter ofte ønsker at gøre en forskel til fordel for miljøet eller fx handicappede, og det samfundssind synes jeg i sig selv bør belønnes, så derfor har Q8 indstiftet den nye pris.

- I Q8 lægger vi vægt på i det daglige at vise omtanke både i forhold til samfundet, kunder og ansatte. Især har vi sat fokus på unge, beskæftigelse og uddannelse, og finder det naturligt at være med, når engagerede unge bliver opfordret til at udvikle deres forretningstalent.

- Det er spændende og inspirerende at møde de unge og se, hvor dygtige de er til at udarbejde og præsentere en business case på baggrund af en god idé. Det giver mig et stort udbytte, som jeg kan bruge, når Q8 rekrutterer medarbejdere og i deres videre udvikling, siger HR Manager Berit Jebjerg. Hvert år ansætter Q8 ca. 750 unge medarbejdere, hvoraf en del får tilbud om at få betalt uddannelse i eller uden for selskabet.

Berit Jebjerg, der som dommer repræsenterer DI Handel, overrækker torsdag Q8s pris. Hver af de unge i vindergruppen får et gavekort til en værdi af 500 kroner, mens selve prisen på 10.000 kroner skal gives videre til et socialt initiativ i de unges lokalsamfund. Det kan være en hjertestarter i sportshallen, en kørestolsrampe i ungdomsklubben, forbedring af et lyskryds eller noget helt andet efter vindernes eget valg.

Facts om European Business Games og prisoverrækkelsen

DK-finalen i EBG finder sted torsdag den 26. april i Finanssektorens Hus, Amaliegade 7, 1256 København K mellem kl. 9 og 16.20. Uddeling af priser og kåring af årets vinder sker ca. kl. 15.45

I konkurrencen om at bliver vinder af DK-finalen er 17 grupper af unge iværksættere fra gymnasier og handelsskoler tilbage efter semifinalen. Grupperne vil efter tur præsentere deres opfindelser og forretningsplaner (9.45 til 13.50), hvorefter dommerpanelet, som er sammensat af Finansrådet, DI-Handel, Driftøkonomisk Forening og Undervisningsministeriet, vurderer de unges præstationer. I alt uddeles fire priser, og årets danske vinder kåres. På Cached - Lignendewww.business-games.dk kan man se deltagerholdene og korte beskrivelser af projekterne.

Billedtekst:
Berit Jebjerg uddeler Q8s nyindstiftede pris til unge iværksættere den 26. april i forbindelse med finalen i European Business Games.
Billedet kan bruges frit af redaktionen.

Nærmere oplysninger fås hos: