Salget af fyringsolie sætter rekord

Bedst som det så ud til, at den milde vinter ville skære en god bid af varmeregningen i forhold til sidste år, lover meteorologerne sibirisk kulde.

Knap var de første varsler om isvinter udsendt, før de første oliefyrsejere fløj i telefonen for at bestille en ekstra opfyldning af tanken. Forleden satte salget af fyringsolie rekord hos olieselskabet Q8, der solgte dobbelt så meget olie som på en normal februardag. I løbet af de første uger, efter at frosten satte ind, er der indløbet mellem 25 og 50 procent flere ordrer på fyringsolie hos Q8 i Birkerød.

”Det er en rigtig god idé at bestille olie i god tid, inden sneen kommer,” siger markedschef Henrik Even fra Q8.

”Sidste vinter kom nogle familier ud for at skulle sidde i et iskoldt hus i flere dage, fordi sneen gjorde det umuligt for tankbiler at komme ud til dem med fyringsolie. Sådan en iskold oplevelse husker man, og det tror jeg er forklaringen på, at mange har skyndt sig at få olietanken fyldt op nu, hvor sneen endnu ikke besværer trafikken ret meget.”

Når først sneen ligger højt, og frosten forhindrer den i at smelte, så ruller trafikken betydeligt langsommere end normalt. Så bliver det svært at komme frem visse steder, hvor små kommunale tilkørselsveje og private indkørsler ikke kan holdes snefri.

”Ved store snemængder har vores tankvognene præcis de samme problemer som alle øvrige trafikanter, og så kan vi simpelthen ikke nå at levere olie til det samme antal kunder per dag. Værst er det selvfølgelig de steder, hvor vi slet ikke kan komme frem,” siger Henrik Even.

Hold varmeregningen i ro

Q8 har beregnet, at en gennemsnitshusstand ville have sparet mellem 3.000 og 4.000 kroner på varmeregningen, hvis den milde vinter var fortsat. Hvis frosten for alvor bider sig fast nu, kan oliefyrsejerne risikere at skulle vinke helt farvel til den besparelse.

Men man kan stadig godt gøre noget for at forhindre, at varmeregningen løber løbsk. Til oliefyrsejere, der gerne vil forbedre deres varmeøkonomi og holde varmeregningen i ro, har Henrik Even fra Q8 følgende råd:

• Husk at få service på oliefyret en gang om året, så olien altid forbrænder optimalt. Et oliefyr, der ikke er justeret ordentligt, kan forbruge op til 4 pct. mere fyringsolie om året.
  • Automatisk varmestyring og natsænkning af stuetemperaturen reducerer olieforbruget med op til 20 pct.
  • Fyring med olie af høj kvalitet mindsker olieforbruget med op til 4 pct.
  • Udskiftning af kedler, som er ældre end 20 år, kan give en besparelse på 5.000 kroner årligt på olieforbruget.
  • Termostater på alle radiatorer kan spare 10 pct. på varmeregningen.

Der er også her-og-nu rabatter at hente hos Q8 når man bestiller olie via selskabets hjemmeside, når man bestiller sin olie i god tid, og når man fylder tanken helt op.

”Det gør det lettere og billigere for os at planlægge vores distribution, og det belønner vi gerne vores kunder for,” siger Henrik Even. Lægger man hertil selskabets velkomstrabat til nye kunder, kan der spares op til 725 kroner på de første 1.000 liter fyringsolie hos Q8.

Nærmere oplysninger fås hos:

Det er en god idé at få fyldt olietanken op, inden sneen gør det umuligt for tankbilerne at nå frem med fyringsolie.

((Billedet er til redaktionens fri anvendelse))