Små virksomheder tager unødvendige risici i kampen om kunderne

Ny undersøgelse fra Atradius viser, at danske virksomheder føler sig nødsaget til at give kredit for at bevare den gode relation til deres kunder. Risikoen er størst for små virksomheder, som ikke er vant til at benytte kreditforsikring. Atradius’ nye Sælg Sikkert løsning sigter netop mod denne store gruppe

Som rygrad i dansk erhvervsliv, spiller mindre og mellemstore virksomheder en stor rolle for vækstmulighederne i dansk økonomi.

Men i kampen om kunderne, hvor manglende kreditgivning kan være en show-stopper for nye handler, tager de små virksomheder en unødvendig risiko for at miste penge, hvis deres kunder går konkurs. En risiko, der i sidste ende kan koste dem deres egen eksistens.

Kreditforsikringsselskabet Atradius har netop for niende gang udgivet sit ”Payment Practices Barometer”, der er en international undersøgelse af mere end 1.800 virksomheders erfaringer med kreditgivning.

Det sker samtidig med, at Atradius bruger Danmark til at lancere en helt ny service, som henvender sig specielt til mindre virksomheder. De er nemlig særligt sårbare, fordi det ikke her er så udbredt som hos større virksomheder at benytte kreditforsikring.

Atradius nye Sælg Sikkert løsning er nem at købe og administrere, og Atradius regner med, at der er et stort potentiale for denne type kreditforsikring blandt Danmarks mere end 40.000 virksomheder med en omsætning på under 10 mio. kroner om året.

Kredit er vigtigt i konkurrencen
Atradius’ nye ”Payment Practices Barometer” viser, at i Danmark gennemføres halvdelen af alt indenlandsk og udenlandsk salg på kredit.  Samtidig peger undersøgelsen på, at den primære årsag til, at danske virksomheder giver kredit, er for at styrke kunderelationen og knytte kunden til sig. Kreditgivning er derfor en vigtig konkurrenceparameter for danske virksomheder.

Den hollandske nationalbank (De Nederlandische Bank) udarbejdede sidste år en rapport, der beskrev sammenhængen mellem salg og anvendelse af kreditforsikring. Rapporten konkluderede, at kreditforsikret salg generer ca. tre gange så stort et mersalg. Det vil sige, at et forsikret salg på 100.000 kroner giver et mersalg på 300.000 kroner.

Vækst kommer af at sælge mere, og med kreditgivning øges mulighederne for salg, men kreditgivning kræver tillid. I et marked hvor konkurstallene stadig er meget høje, har man dog ikke altid meget at have tilliden i.

Derfor er det generelt almindeligt, at større danske virksomheder benytter debitorforsikring, når de giver kredit. Omkring 30% af den danske vareeksport forsikres allerede i dag, og også en betydelig indenlandsk omsætning er forsikret.

Mindre virksomheder kan også sælge sikkert
Atradius’ erfaringer viser til gengæld, at de fleste mindre virksomheder alt for ofte vælger at tage risikoen selv, når de sælger på kredit – frem for at forsikre deres salg. En beslutning, der kan blive meget dyr i en krisetid, hvor antallet af konkurser ligger rekordhøjt i ind- og udland.

Små virksomheder er nemlig særligt sårbare. De har traditionelt ikke benyttet sig af kreditforsikring, da kampen for kunder og vækst tager al fokus.

Derfor lancerer Atradius nu en ny forsikringsløsning Sælg Sikkert , som er nem at købe og administrere. Sælg Sikkert henvender sig til virksomheder med en omsætning på op til 10 mio. kroner om året

"Med Sælg Sikkert punkterer vi en række myter om debitorforsikring. Her tilbyder vi nemlig et produkt med minimal administration, fast lav pris, bred dækning og enkle forsikringsvilkår," forklarer Direktør Erik Skovgaard Nielsen fra Atradius.

I forbindelse med kundekreditter kan en mindre virksomhed hurtigt tabe penge, der svarer til hele årets overskud eller mere. Har virksomheden f.eks. en bruttoavance på 10%, skal den gennemføre en ekstraomsætning på 1.000.000 kr. for at kompensere for et tab på kun 100.000 kr.

"Dette tab ville med en Sælg Sikkert police, have kostet ca. 400 kr. at forsikre. Vores forsikring dækker, hvis en virksomheds kunde går konkurs eller ikke betaler. Ud over forsikringen er der også inkassoservice inkluderet i prisen,” siger Erik Skovgaard Nielsen.

Yderligere oplysninger:

Erik Skovgaard Nielsen
Direktør, Atradius Danmark
Telefon: 33 26 52 10 / 29 43 12 6
E-mail: erik.skovgaard.nielsen@atradius.com
Hjemmeside: www.atradius.dk/saelgsikkert

Atradius er førende i Danmark inden for kreditforsikring, garantier og inkasso med mere end 85 års erfaring. Atradius Danmark er en filial af Atradius Credit Insurance NV, Holland, der er en del af Atradius Gruppen - en førende kreditforsikringskoncern med mere end 3.300 medarbejdere i 42 lande. Atradius tilbyder erhvervskunder løsninger, der understøtter salg på kredit og forbedrer likviditeten. Kunderne er et bredt udsnit af store og små virksomheder inden for alle brancher. Atradius beskæftiger ca. 100 medarbejdere i Danmark og har domicil i København. Se yderligere information på www.atradius.dk