Småbørnsfamilier spiser mere fuldkorn

Næsten to tredjedele af de danske småbørnsfamilier spiser i dag mere fuldkornsbrød, end de gjorde for bare et par år siden. Og har de muligheden, køber de i stigende grad fuldkornsbrød frem for andet brød. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Q8.

63 pct. af danske familier med børn i alderen 0-6 år siger, at de i dag spiser mere fuldkornsbrød end for blot 2-3 år siden. Til sammenligning spiser 51 pct. af alle danskere mere fuldkorn end tidligere. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet YouGov har udført for Q8*.

Den udvikling vækker glæde hos Q8, der i godt et år har været partner i Fuldkornspartnerskabet. Formålet med partnerskabet, der også støttes af Fødevarestyrelsen, er, at få flere danskere til at vælge fuldkorn frem for andre typer brød.

”Vi ser en klar tendens til, at danskerne gerne vil have fuldkornsbrød, hvis muligheden er der. Alene i vores butikker er salget af hele fuldkornsbrød steget til det dobbelte i de seneste par måneder, og det er utroligt tilfredsstillende at se, at vores alternativ til almindeligt brød bliver så godt modtaget,” siger Helle Dalgren Skov, direktør i Q8.

Fuldkornsbrød udgør nu 19 pct. af det samlede salg af hele brød hos Q8. I første halvdel af året udgjorde det blot 10 pct.

Om undersøgelsen
* YouGov har foretaget undersøgelsen blandt 1.005 danskere i perioden 14.-16. oktober 2011. I undersøgelsen svarer 63 pct., der lever i en familie med børn i alderen 0-6 år, at de spiser mere fuldkornsbrød nu end for 2-3 år siden. Generelt set svarer 51 pct. af alle adspurgte, at de spiser mere fuldkornsbrød nu end for 2-3 år siden.

Q8
Mobiltelefon: 40 94 27 06