Tiden er kommet for at købe vintersæsonens første fyringsolie

Det er på høje tid at få tjekket oliefyret og sikre sig, at kedel, pumper, husets varmerør og termostater er i topform, inden vinterkulden kommer. For mange vil det måske også være oplagt at udskifte det gamle oliefyr med et nyt og mere varme-effektivt

Selvom november er indledt med mildere temperaturer end normalt for årstiden, kan det hurtigt gå den modsatte vej. Med sne og frost, der forhåbentligt ikke kommer til at præge slutningen af året på samme måde, som de gjorde for et år siden.

En lignende situation med sne og kulde i flere måneder kan sagtens ramme Danmark igen, selvom den seneste tre-måneders vejrprognose* fra DMI forudser, at temperaturen frem til januar 2012 vil ligge på ca. 2,7 plusgrader i gennemsnit. Næsten tre grader varmere end i samme periode i fjor,

Q8 anbefaler alligevel, at danske hus- og villaejere bestiller vinterhalvårets første fyringsolie i god tid – og gerne nu, hvor der ikke er ventetid for levering.

Samtidig er der al mulig grund til at få kigget husets oliefyr og varmesystem efter i sømmene, inden de for alvor kommer på arbejde.

For mange kan det desuden være en god idé at udskifte deres gamle oliefyr med et nyt og tidssvarende. Ifølge Energistyrelsen er to af tre danske oliefyr forældede og mere end 15 år gamle.

”Køber man et nyt oliefyr, er der mange penge at spare på energiudgifterne. Den bedste erstatning for et ældre oliefyr er stadig et af de nye A-mærkede og meget varme-effektive oliefyr. For mange husejere på landet, er der næsten ingen alternativ,” forklarer markedschef Henrik Even Andersen fra Q8.

”Modsat mange misforståelser hos danske husejere, er det på nuværende tidspunkt ikke forbudt at købe et nyt oliefyr – eller nogen tvang til at erstatte oliefyret med f.eks. jordvarmeanlæg eller pillefyr,” understreger han.

Køb nu – olien kan blive dyrere
Vejret i Danmark har ikke nogen indflydelse på oliepriserne. De fastsættes på verdensplan, og mange forskellige ting påvirker priserne – f.eks. den politiske situation i Mellemøsten, dollarkursen, USA's økonomi, Kinas stigende forbrug osv.

”Erfaringer og statistikker fra mange års oliesalg viser dog, at fyringsolien som regel stiger, når vintersæsonen melder sig. Det kan kunderne kompensere en smule for ved at bestille olie nu,” siger Henrik Even Andersen.

Q8 anbefaler samtidig, at husejerne sikrer sig, at kedel, pumper, husets varmerør og termostater er i topform, inden vinterkulden kommer. En del af disse opgaver kræver en fagmand, men man kan også selv gøre mange ting for at holde sit olieforbrug** nede.

Q8 tilbyder bl.a., at kunder kan få glæde af det såkaldte Energisparefradrag, når de bestiller eftersyn af oliefyret hos Q8 eller vil have udskiftet oliekedlen. Lige nu er der mulighed for et fradrag på 11.765 kr. for udskiftning af en oliekedel fra før 1978 og på 6.275 kr. for udskiftning af en nyere oliekedel.

*Ifølge DMIs seneste sæsonprognose, udsendt den 20. oktober, vil den gennemsnitlige temperatur i november, december og januar ligge på ca. 2,7 grader. Det er næsten tre grader varmere end i samme periode for et år siden (-0,2 grader). Den forudsagte temperatur bygger på 50 års statistik og 40 enkeltprognoser fra ECMWF. Alligevel kunne statistikken ikke præcist forudsige de to seneste kolde vintre i Danmark.

**Klima- og Energiministeriet har indrettet hjemmesiden www.goenergi,dk , hvor man kan finde en mange gode råd til f.eks. at holde sit varmeanlæg i topform. En praktisk tjekliste findes her http://www.goenergi.dk/partner/go-energi-tjek/go-energi-tjek-varmeanlaeg/tjeklisten-for-varmeanlaeg

Nærmere oplysninger fås hos:

Foto:For et lille år siden var store dele af Danmark dækket af sne og kulde. Q8 anbefaler derfor at få efterset sit oliefyr nu og indkøbe vintersæsonens første fyringsolie.