Danske chokoladeambassadører fik deres livs oplevelse i kakaoens hjemland

For både aarhusianske Signe Trier Simonsen og Rasmus Udsholt fra Stenløse, blev chokolade meget mere end lutter forkælelse til den søde tand, da de tidligere på året vandt konkurrencen om at blive chokoladeambassadør for Marabou Premium. Præmien indebar en rejse til Amazonas regnskov i Ecuador, hvor de fik et fascinerende indblik i kakaoens lange vej fra spirende kakaoblomster til mørk kvalitetschokolade.

24. november 2011

Tidligere på året udskrev Marabou en konkurrence om at blive chokoladeambassadør for chokoladeproducents kvalitetschokolade Marabou Premium. Lidt af et drømmejob for de over 500 håbefulde deltagere, da udnævnelsen indebar en rejse til Amazonas regnskov i Ecuador med ophold i junglen kombineret med besøg hos lokale og bæredygtige landbrug. En fascinerende rejse med indblik i kakaoens lange vej fra bønne til bord.

Drømmejobbet blev til virkelighed for de to danskere, 26-årige Signe Trier Simonsen fra Aarhus og, den 33-årige Rasmus Udsholt fra Stenløse. Begge nøje udvalgt som de to danske chokoladeambassadører efter indledende jobsamtaler og efterfølgende videopræsentation på Facebook.

Bæredygtigt samarbejde giver pote

Marabou Premium samarbejder med Rainforest Alliance, der arbejder for at bevare den biologiske mangfoldighed og skabe bæredygtighed og bedre levevilkår for f.eks. Marabou Premiums kakaobønder. Midlet er videndeling og en særlig vejledning i, hvordan bønderne kan få et større udbytte af deres afgrøder og derved tjene flere penge. Ideen er, at den økonomiske saltvandsindsprøjtning åbner op for andre positive tiltag, som f.eks. skolegang til familiens børn samt en forståelse for, hvorfor det er vigtigt at passe på den vilde natur, og de dyr, der lever i den. Marabou Premium indeholder i dag mindst 30 procent Rainforest alliance-certificerede bønner.

For både Sine og Rasmus har oplevelserne i Ecuador givet dem en stor indsigt i chokoladens tilblivelse fra den helt spæde begyndelse.

Begge chokoladeambassadører beskriver på Facebook de ni intense dage i Ecuador, hvor de blev udfordret med konkurrencer, lave deres egen chokolade i 4.100 meters højde på toppen af vulkanen Pichincha ved Quito, og kokkerere Chili con carne med chokolade i Amazonas regnskov.

Et tv-hold fulgte Signe, Rasmus og de andre ambassadørers oplevelser undervejs på rejsen, så resten af Danmark også kan følge med og blive klogere på regnskovens mørke kvalitetschokolade. Der er i alt syv episoder af Marabou Premiums film, og de første to episoder har premiere torsdag den 24. november på Marabou Premiums side på Facebook.

Læs også ambassadørernes beretninger fra rejsen og se masser af billeder på:

Klik på punktet ”Ambassadørbloggen” for at læse dagbøgerne fra ekspeditionen.

Se mere om Rainforreste Allicance på www.rainforest-alliance.org/

Kontakt: Eva Dysseholm Brand Manager Chocolate and Denmark

Kraft Foods Europe Services GmbH Schweiz – Dansk filial

Phone:  45 4323 9168

Mobile: 45 5219 0979
E-mail: edysseholm@kraftfoods.com

Om Kraft Foods

Kraft Foods bygger en kraftfuld, global virksomhed med fokus på snacking og med en uovertruffen varemærkeportefølje, som forbrugerne elsker. Med en årlig omsætning på ca 49 milliarder dollar er vi verdens næststørste fødevarevirksomhed og vi laver produkter som kan nydes af milliarder af forbrugere i ca 170 lande.

I Norden er vi førende inden for chokolade, kaffe, friskost og chokoladedrik. I vor produktportefølje har vi velkendte mærkevarer som Marabou, Daim, Gevalia, Stimorol, V6, Philadelphia, TUC, Oreo og Halls.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) er medlem af Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index og Ethibel Sustainability Index.
Kraft Foods I Norden har ca. 1.600 ansatte. I Danmark findes vi i Abertslund. Læs mere på vores webside
www.kraftfoodsnordic.com. Kraft Foods, Roskildevej 161, 2620 Albertslund, tlf: 45 43969622. Fax: 45 43960102.