• Kraft Foods/

Marabou ejere Mondelēz International vil investere USD 400 millioner for at hjælpe en million mennesker i kakaodyrkende samfund

• Verdens største chokoladeproducent lancerer bæredygtighedsinitiativet "Cocoa Life"
  • En investering på USD 100 millioner skal hjælpe 75.000 bønder i Elfenbenskysten

KØBENHAVN – 20 november 2012

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) afslørede i dag initiativet "Cocoa Life" – selskabets til dato største og mest omfattende initiativ til fremme af bæredygtighed i kakaoproduktionen. Som verdens største chokoladeproducent vil selskabet investere USD 400 millioner over de næste ti år for at forbedre levebrødet og levevilkårene for mere end 200.000 kakaobønder og omkring en million mennesker i kakaodyrkende samfund. Cocoa Life vil tilføre en nyinvestering på USD 100 millioner til Elfenbenskysten, som er verdens største kakaoproducerende land, med det formål at hjælpe 75.000 bønder med at fordoble deres produktivitet.

"Jeg er stolt over Mondelēz Internationals investering på USD 400 millioner i Cocoa Life, fordi det er en markant og holistisk tilgang til bæredygtighed i kakaoproduktionen, som vil skabe en vækstcyklus i processen fra kakaobønne til chokoladebar," siger Tim Cofer, der er Executive Vice President og President for Europa. "Vores mission er at skabe blomstrende kakaosamfund og hjælpe med at sikre kakaoindustriens fremtid."

Cocoa Life vil samarbejde med regeringer, civilsamfundet og leverandører med en mission om at transformere kakaoforsyningskæden. Selskabet arbejder allerede sammen med eksperter fra tredjepartsorganisationer som f.eks. FN's udviklingsprogram (UNDP), Verdensnaturfonden (WWF) og menneskerettighedsorganisationen Anti-Slavery International om udvikling af stærke principper, der gør det muligt at opnå succes og måder at måle fremskridt på.

"Kernen i Cocoa Life er vores tro på at forbedre tilværelsen for kakaobønder," siger Bharat Puri, der er Senior Vice President for divisionen Global Chocolate. "Vi investerer i meget mere end landbrug – det handler om at styrke kakaosamfundene som helhed, så kakaodyrkende landsbyer bliver steder, hvor mennesker gerne vil bo."

- Med dette initiativ, tager vi et ansvar, der rækker ud over certificeringer, siger Jonas Magnusson, chef for Marketing for Marabou. For at være på forkant på dette område er meget vigtigt for os og vores forbrugere.

Den tilgang, som Cocoa Life følger, er at skabe win-win-relationer og gavne landbrugssamfund gennem samarbejde med partnere på fire primære måder:

• Landbrug: Hjælpe bønder med at forbedre deres udbytte og levebrød, så de tjener mere.

• Samfund: Gøre det muligt for kakaodyrkende familier at skabe den form for samfund, som de og deres børn gerne vil leve i, samtidig med at der arbejdes for at fremme ligestilling mellem kønnene.

• Børn og unge: Arbejde for at eliminere børnearbejde ved at hjælpe samfundene med at tackle kerneårsagerne. Gøre kakaodyrkning til en mere attraktiv profession for den næste generation.

• Miljø: Beskytte de landskaber, hvor kakaoen dyrkes, for at opretholde økosystemet og skabe levedygtige miljøer og landbrugsland til fremtidige generationer.

Cocoa Life er baseret på Mondelēz Internationals succesfulde samarbejdsinitiativ Cadbury Cocoa Partnership i Ghana, Indien og Den Dominikanske Republik. I Ghana har dette samarbejdsinitiativ medvirket til at skabe 20% stigning i kakaoudbyttet, 200% stigning i husholdningernes indkomst og 80% stigning i regeringsstøttede udviklingsprojekter i de første faser af projektet mellem 2009-2011. Selskabet fortsætter med at udbrede initiativet til flere samfund i Ghana og udvidede i 2011 samarbejdsinitiativet til også at omfatte Den Dominikanske Republik. Og i Indien har selskabet samarbejdet direkte med kakaobønder i 50 år.

Cocoa Life afspejler Mondelēz Internationals kerneværdier og bygger på selskabets tidligere forpligtelser, herunder selskabets mål om 100 % bæredygtig produktion af det europæiske kaffe i 2015 samt initiativet "Coffee Made Happy" om investering af mindst USD 200 millioner i arbejdet for at styrke mulighederne for kaffedyrkende iværksættere inden 2020.

Du kan finde flere oplysninger om Cocoa Life og Mondelēz Internationals indsats, herunder fotos fra kakaoprojekter i Ghana til download, samt casestudier her: http://www.mondelezinternational.com/MediaCenter/country-press-releases/us/2012/Pages/multi_media_11162012.aspx.

Anders Carne

46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder inden for chokolade, sukkerkonfekture, kaffe och pulverdrik. Mondelēz International har en årlig omsætning på cirka 36 milliarder dollar og virksomhed i mere end 80 lande. I Norden er vi førende inden chokolade, kaffe, friskost og chokoladedrik. I vor produktportefølje har vi velkendte mærkevarer som Marabou, Daim, Gevalia, Stimorol, V6, Philadephia, TUC, Oreo og Halls.

Mondelēz International i Norden har cirka 1600 anställda. I Danmark findes vi i Albertslund. Læs mere på vores webside: www.kraftfoodsnordic.com

Kraft Foods nuværende virksomhed i Europa er ejet af Mondelēz International, men det juridiske navn ændres først den 29. april 2013.

Citater

Med dette initiativ, tager vi et ansvar, der rækker ud over certificeringer.
Jonas Magnusson, chef for Marketing for Marabou.