Ny tegltagstensfabrik i Skåne

Report this content

Ny tegltagstensfabrik i Skåne En gammel virksomhedstradition bliver snart til virkelighed i Skåne igen. Lafarge Braas Scandinavia planlægger at bygge en tegltagstensfabrik i Trelleborg kommune i Sydsverige. Etableringen af denne nye fabrik vil betyde 60-70 nye arbejdspladser over de næste 2-3 år. "Vi planlægger at bygge Nordens mest moderne tegltagstensfabrik i Trelleborg kommune i Skåne. Fordelene ved Skåne er langsigtet tilgang til ler af god kvalitet og en god placering med hensyn til logistik, da fabrikken skal producere til de skandinaviske markeder og Østersøregionen", siger Bengt Persson, koncernchef i Lafarge Braas Scandinavia. Lafarge Braas Scandinavia er markedsledende inden for tagmaterialer i Norden og Baltikum og tilbyder komplette tagsystemer indenfor beton- og tegltagsten, ståltage samt tilbehør og service. "Vi ser en øget efterspørgsel efter tegltage i både Skandinavien og i Nordeuropa, og der er derfor et behov for at bygge endnu en tegltagstensfabrik", fortsætter Bengt Persson. Den nye tegltagstensfabrik betyder en investering på ca. 400 mio. kroner og vil betyde 60-70 nye arbejdspladser indenfor de næste 2-3 år, foruden behovet for lokale entreprenører. "Lafarge Braas Scandinavias beslutning om at etablere deres nye produktionsenhed i Trelleborg viser endnu en gang, at kommunens strategiske beliggenhed er blevet yderligere forstærket efter etableringen af Øresundsforbindelsen. Produktionen passer godt ind i Trelleborgs struktur omkring erhvervsliv og moderne teknologi kombineret med en lang tradition for fabriksindustri, siger Egil Ahl, talsmand for kommunestyrelsen, Trelleborg Kommune. Fabrikken skal producere en ny generation af tegltagsten, som kombinerer moderne falsteknik og forbedret funktionalitet med traditionel skandinavisk design. Fabrikken vil få en årlig produktionskapacitet på ca. 20 mio. tagsten. Lafarge Braas Scandinavia planlægger at påbegynde byggeriet i foråret 2002, for at kunne starte produktionen i april 2003. "Vor stærke position på det nordiske marked gør det muligt for os at være ledende inden for udviklingen af tagmaterialer. Den nye fabrik vil blive udstyret med den nyeste teknologi og bliver den mest moderne tegltagstensfabrik i Norden. Fabrikken vil også blive miljøcertificeret", siger Kurt B. Johansen, der er projektleder. "For os i Trelleborg kommune er det en stor glæde, at den skånske ler atter kommer til ære. Vi har set, hvordan teglværk efter teglværk er blevet nedlagt, men nu får tegl en renæssance takket være den tekniske udvikling" siger Egil Ahl. Etableringen af denne nye tegltagstensfabrik betyder, at en gammel kulturtradition tages op i Skåne igen. For hundrede år siden var der ca. 100 teglværker i Skåne og totalt ca. 400 i hele Sverige. I Lafarge Braas Scandinavia indgår også Vittinge Tegel, som er den eneste tegltagstensfabrik i Sverige i dag. For yderligere information kontakt venligst: Bengt Persson, koncernchef, Lafarge Braas Scandinavia AB, tlf. dir. +46 8 555 660 50, +46 708 22 99 11. Kurt B. Johansen, projektledare, Lafarge Braas Dansk Tag A/S, tlf. dir. +45 96 31 61 02, mobil+45 20 25 20 01. Lisette Fridlund, informationschef, Lafarge Braas Scandinavia AB, tlf. dir. +46 8 555 660 04, mobil +46 70 655 70 76. Egil Ahl, talsmand for kommunestyrelsen, Trelleborgs Kommun, tlf. +46 410 531 10. Ingrid Wall, informationschef, Trelleborgs Kommune, tlf. +46 410 531 31, mobil +46 708 817 131. Fakta om Lafarge Braas Scandinavia AB: Lafarge Braas Scandinavia AB er ledende leverandør af tagsystemer i Norden og Baltikum. Firmaet har i den seneste tid styrket sin position på det nordiske marked. I april blev en ny betontagstensfabrik indviet i Finland, og for nylig opkøbte Lafarge Braas Scandinavia AB firmaet Kami AB, et af de større firmaer i Sverige inden for ståltage. Målsætningen er at tilbyde totale tagløsninger incl. produkter, tilbehør og service som kunderne har behov for ved oplægning af tage. Firmaet er repræsenteret i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Estland. I Danmark indgår varemærker som: Dan Tegl, B&C og Tagra®. Firmaet beskæftiger ca. 510 medarbejdere og omsatte i 2000 for 902 MSEK. Lafarge Braas Scandinavia er den del af den franske koncern Lafarge, som er verdensledende inden for byggematerialer og beskæftiger 66.000 medarbejdere fordelt på 70 lande. Mere information er tilgængelig på vor hjemmeside: http://www.lafarge.braas.se/ ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00720/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00720/bit0003.pdf