Danmarks Biavlerforening får ny formand

Report this content

Ernst Harder blev på generalforsamlingen søndag den 18. marts valgt til formand for Danmarks Biavlerforening.

På Danmarks Biavlerforenings generalforsamling i Dalum blev Ernst Harder valgt til formand, og han skal dermed stå i spidsen for fire milliarder honningbier og 4300 biavlere.

Ernst Harder er 69 år og uddannet skolelærer. Han har blandt andet arbejdet som skoleleder og informationschef i Forsvaret. Ernst Harder har siden 2008 været formand for Danmarks Biavlerforenings lokalafdeling på Østsjælland.

»Jeg er utrolig glad for valget, og jeg ser frem til at arbejde for bedre vilkår for bierne og biavlerne i Danmark. Uddannelse og information bliver områder, som skal prioriteres højt, så biavlen bliver bedst muligt rustet til at klare fremtidens udfordringer. Og udfordringerne er mange: bifamilier, som dør af uforklarlige årsager, billig importhonning og den grønne ørken i landbrugslandet er blot nogle få eksempler. Heldigvis er der også lyspunkter, og vi oplever en stigende interesse for biavlen blandt danskerne,« siger Ernst Harder.

Danmarks Biavlerforening er i dag en forening i positiv udvikling med 4300 medlemmer, det største medlemstal i 15 år. Foreningens medlemmer og deres bifamilier yder et stort bidrag til naturens mangfoldighed og samfundsøkonomien ved at sikre bestøvningen af naturens vilde planter og landmændenes afgrøder.

Yderligere oplysninger:

Formand Ernst Harder, telefon 40 20 64 33

Pressefotos kan downloades på www.biavl.dk