Pressemeddelelse:Kolding bliver Danmarks sødeste by

Report this content

Der bliver masser af honning, gode smagsprøver og festlig underholdning når Danmarks Biavlerforening inviterer til Honningfestival i Kolding

Det sker lørdag den 27. august, hvor området på og omkring museet Koldinghus er fyldt med stande, foredragsholdere, arbejdende værksteder, inspiration fra kokke i køkkenet og en række tilbud til både børn og deres voksne forældre.

Målet med honningfestivalen er ikke blot at sætte fokus på dansk honning, men i særdeleshed på dansk biavl og den enorme betydning, som bierne har for både natur, haver, landbrug og frugtavl. Derfor har festivalen temaet »Natur – naturlig – naturligvis«. Der vil også være stande, der relaterer sig til honningbier og deres produkter. Alt sammen vil være ganske gratis at se og deltage i.

Festivalen åbnes klokken 10 af tidligere fødevareminister Eva Kjer Hansen (V), hvorefter der vil være åbent til festivalens stande.

Børn fra Kolding, som denne dag bliver Danmarks sødeste by, vil bage honningpandekager og udsmykke bistader, som sælges på auktion til højst bydende. En erfaren biavler vil anlægge et rigtigt biskæg af flere tusinde levende bier, byens restauranter tilbyder retter med honning som ingrediens. Og ved samme lejlighed kan du prøve de to, nye typer honningøl, der er brygget specielt til festivalen.

Blandt foredragsholderne kan du høre Carl Johan Junge fortælle om den brune bi på Læsø, der er den oprindelige, danske honningbi. Oliver Maxwell vil fortælle om et nyt projekt i København, hvor de holder bier på tagryggene.

Det er også denne dag Danmarks bedste honning bliver fundet. Den udvælges af et panel af specialuddannede sensorikere, der prøvesmager, dufter, sanser og fornemmer, hvordan årets danske honninghøst er blevet og udvælger den bedste.

Hvis du vil vide mere:

Hjemmeside: www.honningfestival.dk / www.biavl.dk/

Kontakt:Vagn Kildsig, formand for Danmarks Biavlerforening: 4078 0616

Download foto:

Danmarks Biavlerforenings formål er at arbejde for fremme af dansk biavl igennem information og uddannelse. Danmarks Biavlerforening arbejder aktivt for: - at forbedre forholdene for danske biavlere - at sikre at dansk honning er et topkvalitetsprodukt - at sikre at dansk landbrugs afgrøder bliver tilstrækkeligt bestøvet - at danske bier har en stor naturbeskyttelseseffekt