Til kamp for klimaet med miljøpædagogisk blandingsbatteri

Report this content

Tirsdag morgen skydes Danmarksmesterskabet i klima i gang. Mette Daugård Larsen fra Aabenraa er den første bidragsyder i Region Syd med det miljøpædagogiske blandingsbatteri.

Til kamp for klimaet med miljøpædagogisk blandingsbatteri

Klima-DM er en landsdækkende konkurrence, der skal få danskerne til at engagere sig i kampen for klimaet. Den idérigdom og kreativitet, der eksisterer på arbejdspladser og virksomheder, i familier og foreninger, i skoler og sportsklubber skal udfoldes. Klima-DM giver danskerne mulighed for at fremvise deres idéer til gode klimaløsninger og konkurrere om titlen som dansk mester i klimaløsninger.

- Klimaudfordringen stiller store krav til os alle både på arbejdspladsen og i hjemmet. I Danmark er vi allerede langt fremme med at finde løsninger på mange af de problemer, vi står over for. Men jeg er helt sikker på, at der rundt omkring i landet gemmer sig en masse opfindsomme, inspirerende og kreative idéer til, hvordan vi tackler klimaudfordringen. De idéer skal vi have frem i lyset, og det er derfor jeg støtter op om Klima-DM. Jeg glæder mig til at se, hvordan danskerne vil kæmpe for klimaet, siger Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, som er ambassadør for Klima-DM.

Der er mulighed for at stille op i tre forskellige kategorier i Klima-DM: Handling, Kreativitet og Teknologi. I første omgang konkurrerer deltagerne i de 6 regioner, hvor vinderne af hver kategori får 20.000 kroner, hvorefter de går videre til den landsdækkende finale om 250.000 kroner.

Mette Daugård Larsen fra Aabenraa er den første i Region Syd, der er kommet med et bidrag til Klima-DM. Mettes ide går ud på at lave et miljøpædagogisk blandingsbatteri.

- En dag - da jeg stod i brusebadet - kom jeg til at tænke på, at nogen burde opfinde et blandingsbatteri til brus og kar, hvor man på et display løbende kan aflæse sit vandforbrug samt se prisen og CO2-forbruget på sit bad. På den måde får man en meget håndgribelig og pædagogisk besked om ens eget vandforbrug "on the spot", fortæller Mette Daugård om sin ide.

Tanken med det miljøpædagogiske blandingsbatteri er at få den enkelte til at tænke over, hvor meget vand de bruger, og hvad det koster.

- Det var nok noget, der skulle få især teenagere til at tage kortere bade - især hvis deres forældre f.eks. krævede, at de selv skulle betale badets pris. Med et miljøpædagogisk blandingsbatteri i brusebadet, hvor man straks kan aflæse sit vand- og CO2-forbrug, kan dét at spare på vandet ligefrem blive til en sjov konkurrencedisciplin i husstanden, siger Mette Daugård.

Også H.K.H. Kronprins Frederik er ambassadør for Klima-DM, sammen med Joachim B. Olsen, danmarksmester i kuglestød, Christian Stadil, direktør for Hummel, Anette Heick, tv-vært og forfatter og skuespiller Waage Sandø.

Klima-DM sættes i gang ved en event på Københavns Hovedbanegård tirsdag morgen, hvor blandt andet Lene Espersen cykler ”kilometer for klimaet”.

Klima-DM arrangeres af Klimakonsortiet i samarbejde med Region Syddanmark.

Få flere oplysninger på www.Klima-DM.dk, hvor det også er muligt at se de foreløbige bidrag.

Pressekontakt Søren Falck, Landbrugsraadet kommunikationsafdeling, 30 27 72 92

Tags: