Danish Food Contest skal samle fødevareerhvervet

Der satses stort, når Landbrug & Fødevarer i år forsøger at samle producenter fra alle hjørner i fødevareerhvervet til en storstilet fødevarekonkurrence og -udstilling i Messecenter Herning.

Visionen er, at ost, pølser og brød gør sig til side om side, når fødevareudstillingen Danish Food Contest i år for første gang nogensinde afholdes. Bag Danish Food Contest står Landbrug & Fødevarer, som har igangsat projektet ud fra en ambition om at samle mange af de kvalitetsfødevarer, som produceres i Danmark. Udstillingen bygger videre på den traditionsrige Landsmejeriudstilling, og dermed er alle mejeriprodukterne og den faglige tilgang til udstillingen sikret.

- Omdrejningspunktet i udstillingen er den faglige stolthed og en hyldest til fødevarer af høj håndværksmæssig kvalitet. Sådan har det været ved Landsmejeriudstillingen, og det koncept breder vi nu ud til forhåbentlig en masse nye produkter, fortæller Sven Ålborg fra Landbrug & Fødevarer, der er en af projektlederne på arrangementet.

Sammen er vi interessante

I og med at arrangementet ligger i forlængelse af Landsmejeriudstillingen er datoen også på forhånd sat til den 8.-9. november, og scenen hedder Herning Messecenter.

Sven Ålborg tænker for øjeblikket de helt store tanker om den udvidede udstilling, og planlægger også allerede de praktiske detaljer i arrangementet som her i år ét bliver et udviklingsprojekt. Han håber på, at ’Landsmejeriudstillingen /m. Danish Food Contest’ – som navnet på den nye begivenhed er – på længere sigt kan blive det store samlende arrangement i fødevaresektoren.

- For vores kunder, leverandører og andre i omverdenen vil det være meget attraktivt at kunne møde et samlet fødevareerhverv i løbet af nogle dage, og jeg er sikker på, at der kan opstå nye ideer og samarbejder på tværs i halen på Danish Food Contest, siger Sven Ålborg.

Han opfordrer derfor også nye sektorer til at indbyde deres leverandører.

På udstillingen udlejes stande, og ifølge Sven Ålborg er Danish Food Contest en oplagt chance for at vise sig frem og skabe nye forbindelser til nye kunder.

Flere brancher om bord

Foreløbig koncentrerer arrangørerne i Landbrug & Fødevarer sig om at tiltrække nye brancher, der kan se ideen i at være med på Danish Food Contest-udstillingen. I støbeskeen har man foreløbig brancher som fx brød, pølser/charcuteri, honning, bær og frugt, øl, vin, chokolade og olier samt krydderier. Men flere andre kan komme til.

- I første omgang er succeskriteriet, at vi får skabt en god dialog med repræsentanter fra flere områder, og at vi får synliggjort arrangementet. Vi er ihærdige med at få mange brancher med, og vi ved, at der skal bruges noget tid på at løbe så stort et projekt i gang, siger Sven Ålborg.

Han har involveret Projekt- og Udviklingskonsulenterne fra Landbrug & Fødevarer til opgaven at tiltrække andre grene af fødevareerhvervet. Afdelingsleder Torben Bo Toft Christensen sætter de kommende uger fuld tryk på arbejdet med at få skabt kontakt til de forskellige producenter og deres foreninger.

- Det gode fødevarehåndværkskal i centrum, og derfor lægger vi vægt på at en masse gode branchefolk bliver involveret og kommer til at deltage i at udvikle tankesættet og konceptet for Danish Food Contest, siger Torben Bo Toft Christensen.

Store perspektiver

Årets udfordringer betyder på den anden side ikke, at de store tanker ikke er tænkt.

- Landsmejeriudstillingen var hvert andet år nordisk, så det forestiller jeg mig også at Danish Food Contest en gang kan blive. Allerede i år er mejerier fra hele Norden tilmeldt. Vi vil gerne se alle landenes unikke fødevarer, og vi vil gerne skabe en udstilling med prisoverrækkelser, konferencer og masser af aktiviteter for folk i og omkring fødevareerhvervet, fortæller Sven Ålborg.

www. danishfoodcontest.dk

Pressekontakt: