Fødevarefremstød til fremtidens vækstmarked

Fødevareminister Eva Kjer Hansen står i spidsen for Landbrugsraadets fødevaredelega-tion, der mandag den 21. september 2008 rejser til Moskva for blandt andet at deltage i Ruslands største fødevaremesse, World Food.

Rusland er et marked i hastig vækst. Mens de danske medier mest fylder spalterne op med nyheder om de russiske oliemilliardærer, der køber den ene store fodboldklub efter den anden, er det købekraften blandt den russiske middelklasse, der har de danske virksomheders interesse.

I Rusland betaler man en flad skat på 13 pct., og det er meget få mennesker, der har optaget lån. Sammen med de voldsomme økonomiske vækstrater, betyder det, at middelklassen har fået en markant større købekraft, der udmønter sig i stigende forbrug.

– Det russiske marked er ved at udvikle sig til et højprismarked. Det vil sige et marked, hvor man er villig til at betale for den ekstra kvalitet og fødevaresikkerhed, som Danmark er kendt for at levere internationalt, siger Freddy Svane, adm. direktør i Landbrugsraadet.

– Flere af de danske virksomheder er allerede toneangivende spillere på det russiske marked og har været det i flere år. Men samtidig med, at vi ser en økonomisk afmatning på flere af vores traditionelle markeder, er det vigtigt for de danske virksomheder at bide sig fast på et markedet med så stort et fremtidigt vækstpotentiale, som det russiske, siger Freddy Svane.

Udover en fælles dansk stand på World Food 2008 (www.world-food.ru) er der et VIP arrangement for kunder og samarbejdspartnere på Hotel Park Hyatt Ararat og senere på den danske ambassade i Moskva, der har været med til at arrangere fremstødet.

De deltagende virksomheder er Arla, Danish Crown, Danish Meat Association, Tican, Nordex Food A/S, Emborg A/S, Kohberg Brød A/S, Dynamic Food og Dianova.

Tags: