For få landmænd får råd

En ny undersøgelse fra Landbrugsraadet viser, at under halvdelen af landmændene benytter sig af professionel rådgivning til at håndtere den stigende usikkerhed i erhvervet. Formanden for Agri Nord i Aalborg Arne Buus mener, at årsagen skal findes i, at landbruget er et enmandserhverv.

For få landmænd får råd

Dansk landbrug oplever i disse måneder store forandringer i priser og omkostninger. I den forbindelse afholder Landbrugsraadet, Dansk Landbrug og Nordea en række møder rundt om i landet med usikkerhed i landbruget som det gennemgående tema. Torsdag den 22. januar lægges vejen forbi Hotel Hvide Hus i Aalborg.

Landbrugsraadet har i samarbejde med Nordea lavet en undersøgelse, der viser, at kun få landmænd benytter sig af rådgivning. Mere end 50 procent af de adspurgte rådgivere mener, at under halvdelen af landmændene benytter rådgivning, når der skal træffes væsentlige beslutninger, der vedrører driften. Mange landmænd har slet ingen bevidst strategi for bedriften.

- En af årsagerne til at de fleste landmænd ikke vender eksempelvis finansielle beslutninger med en professionel rådgiver kan findes i, at landbruget er et enmandserhverv, hvor de er vant til at træffe deres egen afgørelser. At man har et budget kan dog betyde, at man kan modvirke og være på forkant med nogle af de usikkerheder, som er i produktionen og vi skal netop have fat i problemerne inden de opstår. Derfor opfordrer vi flere landmænd til at tage i mod rådgivning, siger formanden for Agri Nord i Aalborg Arne Buus.

Undersøgelse bekræfter, at risiko er blevet en del af landmændenes hverdag, da tre ud af fire landmænd ønsker en større risikoafdækning.

Formanden for Agri Nord i Aalborg Arne Buus mener, at finansielle forhold er et af de vigtigste fokusområder, når man taler om usikkerhed i landbruget.

- Finanskrisen og den medfølgende økonomiske afmatning truer mange landbrugs eksistens, og bankerne er blevet yderst tilbageholdende med at yde nye lån selv til sunde investerings-projekter. Som følge af, at bankerne stiller større krav til den enkelte landmand, oplever vi dog, at flere og flere landmænd får udarbejdet budgetter for at imødekomme det kommende år. Dette ser jeg som et positivt udfald, siger Arne Buus.

For yderligere information kontakt:
Konsulent i presseafdelingen, Anne-Sofie Grølsted, Landbrugsraadet, tlf. 33 39 42 98

Tags: